10 waardevolle tips voor meer klanten via LinkedIn!

Bereik jouw klanten op LinkedIn.

Geschreven door: Sebas Kooistra

De afgelopen tijd is ons team druk bezig geweest met het informeren, motiveren en inspireren van mkb ondernemers in hoe waardevol LinkedIn voor jouw business kan zijn. Het zakelijke platform geeft je namelijk de mogelijkheid om in 1-op-1 contact te komen met jouw doelgroep. Maar hoe maak je als bedrijf hier optimaal gebruik van? Voordat ik hier op inga, wil ik je eerst meer vertellen over de huidige feiten en cijfers van LinkedIn.

LinkedIn werd gelanceerd in 2003 en is momenteel het derde populairste Social media netwerk wat betreft unieke maandelijkse bezoekers. Het platform is niet alleen populair, maar ook het grootste online professionele netwerk ter wereld, met meer dan 400 miljoen leden in meer dan 200 landen en gebieden.

Uit Social media onderzoek 2020 van Newcom, is recent naar voren gekomen dat het dagelijkse gebruik op Linkedin blijft stijgen. Het afgelopen jaar vond een stijging plaats van 26%. Dit was een stijging van 661.000 naar 771.000 onder dagelijkse gebruikers. De teller in Nederland van het aantal Linkedin leden staat inmiddels op 7,3 miljoen registreerde accounts. Dit staat gelijk aan ruim 80% van de Nederlandse beroepsbevolking.

7.3 miljoen accounts in Nederland. Je kan mij niet vertellen dat binnen deze groep, jouw doelgroep niet aanwezig is. Linkedin geeft jou de mogelijkheid om in rechtstreeks contact te komen met je potentiële klant. Meer dan de helft van business-to-business (of B2B) bedrijven vindt klanten via LinkedIn. Dat kun jij dus ook voor jouw bedrijf.. Maar hoe doe je dat dan? Hiervoor deel ik graag 10 tips met je, waarmee jij Linkedin kan inzetten voor meer klanten.

TIP 1: OPTIMALISEER JE LINKEDIN PROFIEL

Met een aantrekkelijk LinkedIn-profiel kun je de aandacht van recruiters of potentiële klanten trekken, wanneer ze op zoek zijn naar nieuw talent of een nieuwe leverancier. Vergeet niet dat 90% van de recruiters LinkedIn regelmatig gebruikt!

LinkedIn is echter niet alleen voor werkzoekenden. Het is een geweldige manier om jezelf te positioneren als een expert in je branche of zelfs als een influencer! Steeds meer professionals gebruiken LinkedIn regelmatig voor zowel professionele als persoonlijke ontwikkeling.

Met andere woorden, je profiel en je activiteiten op LinkedIn hebben een grote impact op je persoonlijke merk.

Voordat je begint met het optimaliseren van je LinkedIn-profiel, zal je eerst ervoor moeten zorgen dat de basis in orde is:

1.1 Je profielfoto en achtergrondafbeelding

Gebruik een professionele profielfoto van hoge kwaliteit, bij voorkeur 400x400 px. Een zakelijke foto verdient de nodige aandacht om hiermee een eerste goede indruk achter te laten. Hier een aantal extra tips die je kunt toepassen voor perfecte foto:

LinkedIn profielfoto

  • Lach op je foto
  • Kijk recht in de camera
  • Gebruik een recente foto
  • Kies voor een neutrale achtergrond
  • Gebruik een foto waar jij alleen op staat
  • Wees jezelf ;).

Je kunt jouw zichtbaarheid bepalen door naar je profiel te gaan en in de rechterbovenhoek op 'Openbaar profiel en URL bewerken' te klikken.

In de rechterkolom zie je een overzicht van uw huidige zichtbaarheidsopties. Je kunt jouw profielfoto kiezen om te worden gezien door jouw contacten, jouw netwerk, alle LinkedIn-leden of "Openbaar". Wanneer de zichtbaarheid van je profielfoto openbaar maakt, maak je jezelf beter vindbaar.

Kies een achtergrondafbeelding van goede kwaliteit die jou of het bedrijf vertegenwoordigt. Je kunt ook een foto kiezen die iets weergeeft waar je in geïnteresseerd of gepassioneerd over bent. De optimale afbeeldingsgrootte voor je achtergrondafbeelding is 1584x396 px. Bij tip 7 ga ik dieper in op een goede achtergrondafbeelding.

LET OP: KIJK EERST VIA MOBIEL OF JE ACHTERGRONDAFBEELDING GOED WEERGEEFT. TEGENWOORDIG GAAT MEER DAN 80% VAN HET VERKEER OP LINKEDIN VIA TELEFOON.

1.2 Koptekst en samenvatting

Beschrijf in je kop wat je doet in 120 tekens of minder. Wees origineel en creatief maar duidelijk en informatief.

Zorg ervoor dat je in de koptekst, de meest relevante zoekwoorden opneemt, omdat je deze gemakkelijker kunt vinden wanneer men op zoek is naar professionals in je vakgebied in LinkedIn.

Houd je samenvatting kort en interessant, let op zoekwoorden en werk de samenvatting regelmatig bij om ervoor te zorgen dat deze zo nauwkeurig en actueel mogelijk is.

In het overzichtsgedeelte kun je media van hoge kwaliteit toevoegen, zoals afbeeldingen, video's, documenten en links. Het is slim om van deze gelegenheid gebruik te maken en relevante media toe te voegen om de bezoeker kennis te laten maken met jouw werk, merk- of een gedeelde artikel.

Een belangrijke trend die opduikt in LinkedIn is dat mensen zich gaan richten op toekomstige doelen en ambities in plaats van alleen (eerdere) prestaties op te sommen.

Overweeg deze techniek te gebruiken en in plaats van een verhaal te geven over je verleden ("15 jaar ervaring in social selling ..."), een glimp op te vangen van je toekomst, of hoe het zou zijn om met je samen te werken ("Over tien jaar, ik van plan bent om het grootste adviesbureau voor de gezondheid en het onderhoud van honden te runnen. Met zorg en passie - de hondenfluisteraar ").

1.3 Werkervaring

Maak geen lijst van al je eerdere taken, tenzij ze allemaal relevant zijn voor je huidige situatie. Concentreer je in plaats daarvan op de werkplekken en ervaringen die je het meest ten goede komen, en som jouw grootste prestaties op.

Vergeet niet om jouw huidige positie ook af en toe bij te werken! Veel mensen vernieuwen hun werkervaring pas voor een specifieke functie nadat ze hun post hebben verlaten en zijn overgestapt naar een nieuwe baan.

1.4 Vaardigheden

Voeg relevante vaardigheden toe en vraag je vrienden en collega's om je te steunen.

‘Meer is niet beter’ als het gaat om LinkedIn-vaardigheden, het is beter om een kleine selectie vaardigheden op te sommen en aantekeningen te krijgen, dan om een ​​breed scala aan verschillende soorten vaardigheden op te sommen. Vaardigheden die vervolgens niemand onderschrijft.

Zorg ervoor dat je deze sectie ook een paar keer per jaar bijwerkt, wanneer je een nieuwe vaardigheid leert of denkt dat een vaardigheid die je hebt vermeld niet langer relevant is voor jouw loopbaanbelangen.

TIP 2: DEEL WAARDEVOLLE BIJDRAGEN/BERICHTEN

Een goede manier om je publiek te laten groeien en je volgers te behouden, is door hen waarde te bieden door artikelen of bedrijfsupdates op regelmatige basis te posten: LinkedIn dit beveelt ten minste eenmaal per werkweek aan. Je berichten verschijnen niet alleen op de tijdlijn van je connecties, maar ook op tijdlijnen van potentiële klanten.

Uiteindelijk gaat LinkedIn over het opbouwen van relaties en een van de betere manieren om een ​​relatie met je connecties op te bouwen. Dit doe je eerst door waarde te bieden - wat je kunt doen met je gratis inhoud.

Het doel van het delen van berichten met je netwerk is enerzijds je netwerk laten weten wat voor vlees jij in de kuip hebt, en anderzijds om onder de aandacht van je netwerk te blijven, ‘ top of mind’.

Door consistent waardevolle kennis te delen, zoals ontwikkelingen binnen jouw vakgebied of oplossingen te bieden voor actuele problemen, laat je zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Bedrijven of potentiële klanten zullen dit waarderen en jou wellicht benaderen wanneer ze een expert zoeken met jouw specialisme.

Sharing = caring.

TIP 3: ZORG VOOR BETROKKENHEID (ENGAGEMENT)

Binnen Linkedin gaat het om bouwen aan relaties. Geen idee hoe je dit doet? Ik deel graag vanuit mijn ervaring tips met je die bij mij gezorgd hebben voor meer betrokkenheid. Meer betrokkenheid op je bijdragen, zorgt voor een groter bereik op Linkedin.

Wat ik heb geleerd over betrokkenheid(engagement) op Linkedin:

  • Plaats links in de reacties, niet in je bericht. Linkedin wil namelijk dat haar gebruikers op het platform blijven.
  • Deel consistent bijdragen: minimaal 1-2 per week.
  • Investeer tijd in het leggen van contacten met je connecties.
  • Wees niet bang om jezelf te zijn. Wees uniek op je eigen manier en val op tussen de menigte.
  • Laat je niet afremmen door negativiteit van anderen. Negatieve reacties geven jouw betrokkenheid namelijk ook een boost ;).
  • Wees authentiek met het plaatsen van persoonlijke inhoud.
  • Het delen van een bericht levert slechte resultaten op.
  • Daadwerkelijk vragen naar reacties op je berichten, helpt.

TIP 4: CONNECT!

Als je profiel op orde is én je een aantal berichten hebt geplaatst (die je ondersteunt bij het positioneren als een behulpzame expert in je vak), dan kun je potentiële klanten werven via Linkedin door hen actief te benaderen.

Met actief benaderen bedoel ik niet met de deur in huis vallen: ‘’voeg me toe, je bent een potentiële klant’’. Benader personen vanuit oprechte interesse. Maar voordat je in contact komt, moet je uiteraard eerst een connectieverzoek versturen inclusief bericht. Kijk naar een gemeenschappelijk interesse, link of een bericht waar hij/zij recent op heeft gereageerd. Een aantal voorbeelden van bericht ter ondersteuning van connectieverzoeken:

Een andere manier om een ingang te creëren is door je eigen 1e connecties te raadplegen. Vraag om een introductie zodat je word voorgesteld als 2de connectie.

Word je connectieverzoek geaccepteerd? Dan is een logische vervolgstap om je te verdiepen in de persoon en te vragen naar zijn/haar interesses. Bouw aan een relaties zoals je dat ook op een netwerkbijeenkomst zou doen.

TIP 5: REAGEER OP CONNECTIEVERZOEKEN

Reageer jij op connectieverzoeken?

Het komt wel eens voor dat je een connectieverzoek van iemand krijgt, zonder enige introductie. Dat is helemaal niet erg, maar je wilt op zijn minst weten met wie je te maken hebt, toch?

Linkedin gaat ten slotte om het bouwen aan relaties met je connecties. Je begint ook geen vriendschap met iemand, zonder dat je hem of haar kent.

Krijg je een connectieverzoek zonder introductie? Neem dan zelf het initiatief door hem of haar een bericht te sturen wat de reden is voor een connectieverzoek. Op die manier achterhaal je de reden voor het verzoek en leg je contact. Contact leggen met als doel: het delen van interesses. Het vragen naar de reden voor een connectieverzoek wordt vaak gehoor aangegeven. Is dit niet het geval? Dan is die persoon niet connectie-waardig.

Want zeg nou zelf: wil jij een tijdlijn die vervuild is met berichten van mensen die je niet kent, waardoor updates van interessante connecties ondergesneeuwd raken?

Hieronder een voorbeeld waarmee je kan reageren op een connectieverzoek.

TIP 6: VERMIJD VERHAALTEKSTEN MET DE WIJ- ONS- OF IK-VORM

‘Wij, wij en wij…..’

Je kent het wel… In je zoektocht naar een nieuw product, lees je voortdurend op websites informatie over hoe goed een bedrijf is. ‘Wij leveren superieure service’ of ‘bieden de beste kwaliteit’.

Nou wauw, goed hoor. Ga zo door!

Talloze bedrijven hebben het op hun kanalen alleen over zichzelf.

Als lezer voel jij je niet aangesproken en scroll je snel verder.

Schrijf je online teksten en wil je overtuigen? Praat dan niet over jezelf, maar over je lezer. En leer hem/haar zo goed mogelijk kennen:

  • Waar loopt je lezer tegenaan?
  • Hoe maak je zijn of haar leven leuker?

Neem de antwoorden als uitgangspunt bij het schrijven en je teksten worden direct persoonlijker.

Deze kapstok helpt daar ook bij:
Probleem > consequenties > oplossing

Beschrijf eerst het ‘probleem’ van je lezer. Dan voelt deze zich aangesproken. Benoem vervolgens de consequenties van geen actie ondernemen. Als laatste vertel je over jezelf + je oplossing.

Mag je het dan helemaal nooit over jezelf hebben? Zeker wel, soms ontkom je er niet aan. Wanneer je bijv. jouw werkwijze toelicht. Houd ook in deze gevallen de lezer in het achterhoofd. Wat levert jouw werkwijze hem/haar op?

TIP 7: DEEL VIDEO'S

Video zal domineren…

Video-inhoud is een van de meest boeiende vormen van inhoud en zal binnenkort de sociale media domineren als een duidelijke winnaar boven alle andere soorten inhoud. Of het nu gaat om korte video's zoals die op TikTok of lange video's op YouTube, video’s zal een steeds prominenter rol innemen als het gaat om content delen.

Volgens een Cisco-studie zal tegen 2022 82% van alle online inhoud video-inhoud zijn. Dit laat duidelijk zien hoe belangrijk het is om video-inhoud te gaan gebruiken om relevant te blijven in het domein van sociale media.

Als je momenteel geen video's maakt, wordt het tijd in de toekomst dat je deze opneemt in je contentstrategie. In de nabije toekomst zal video sociale media domineren en bedrijven die dat niet realiseren, zullen minder opvallen (volgens Cisco studie).

Vind je het lastig om met video aan de slag te gaan? Begin dan gewoon klein, met het opnemen van korte shots. Deel bijvoorbeeld één tip die je op video vastlegt. Maak een begin en bouw dit uit, door te blijven oefenen en herhalen: learn by doing.

TIP 8: VAL OP MET EEN ACHTERGRONDAFBEELDING

Laat je Linkedin profiel opvallen met een goede achtergrondafbeelding!

In mijn beleving zijn veel mensen visueel ingesteld. De ogen worden getrokken door foto’s, video’ en andere bewegende beelden. Zo werkt het ook met Linkedin.

Wanneer personen op jouw profiel terechtkomen, dan wil je een sterke eerste indruk achterlaten. Wat voor mij persoonlijk goed werkt, is het ontwerpen van een opvallende achtergrondfoto. Een achtergrondfoto waarmee jouw look-of-feeling naar voren komt. Dit kan in combinatie met één boodschap of actie.

Vraag jezelf af wat je wil uitstralen met je LinkedIn-pagina. Wat moet de bezoeker van je persoonlijke of bedrijfsprofiel van jou zien of onthouden? Vertaal dit vervolgens naar je achtergrondfoto.

Maar waar moet je bij het creëren van een achtergrondfoto rekening mee houden?

  • Houd de achtergrondfoto rustig. Verwerk niet teveel boodschappen.
  • Test je het tonen van de afbeelding op verschillende devices.
  • De afmetingen voor een achtergrondfoto zijn 1584 x 396 pixels.
  • Type formaat van de afbeelding is png, jpg of gif en de grootte is maximaal 4 MB.

Zelf aan de slag met je nieuwe achtergrond, maar kom je er niet uit? Stuur ons gerust een bericht, dan helpen we je verder.

TIP 9: GEBRUIK HASHTAGS

Plaats hashtags in je bijdragen.

LinkedIn-gebruikers kunnen een hashtag volgen om inhoud over dat onderwerp in hun feed te krijgen, zelfs als ze geen specifieke influencers voor dat onderwerp volgen. Het is je misschien opgevallen dat LinkedIn nu automatisch, hashtags voorstelt wanneer je een update plaatst.

Voorgestelde hashtags bij een LinkedIn-bericht.

De voorgestelde hashtags geven je inspiratie voor het bepalen van de juiste hashtags. Als je niet zeker weet welke hashtags je moet opnemen, gebruik dan bepaalde zoekwoorden en voer deze in bij het zoekvenster van LinkedIn. Je kunt dan gelijk zien hoeveel personen deze hashtag volgen.

Hashtag gebruiken = vergroten van je bereikbaar!

Ps. je kan ook hashtags gebruiken om in contact te komen met gelijkgestemde personen of potentiële klanten. Zoek op een hashtag en bekijk welke informatie wordt gedeeld. Reageer op de post en maak contact.

Heb je moeite met het selecteren van de juiste hashtags? Dan is ons artikel over de werking van hashtags zeker een aanrader!

TIP 10: VERANDER JE URL

Verhoog je zichtbaarheid door je URL aan te passen.

Ga naar je profiel en in de rechterbovenhoek vind je een blok met de naam "Bewerk openbaar profiel en URL". Klik dat open.

Nogmaals, in de rechterbovenhoek heb je de mogelijkheid om je URL te bewerken. Dit is een kans voor je om jouw URL op te schonen en ervoor te zorgen dat het geen willekeurige reeks letters en cijfers is, die LinkedIn automatisch voor je heeft gegenereerd.

Een van de redenen waarom je jouw LinkedIn-URL moet wijzigen, is dat het je helpt om op te vallen. Volgens Statista zijn er ongeveer 467 miljoen gebruikers op dit sociale mediaplatform. Wat je misschien niet weet, is dat slechts een klein deel van deze gebruikersgroep deze functie kent.

Wat nog belangrijker is, met een aangepaste LinkedIn-URL kun je professioneler overkomen. Op een platform voor sociale media dat ondernemers, CEO's en andere gerenommeerde autoriteiten in de werkende wereld samenbrengt, is professionaliteit essentieel.

Wanneer je een schonere URL kunt selecteren, bij voorkeur met minder cijfers en speciale tekens, geeft dit een positievere indruk. Als gevolg hiervan val je eerder op bij recruiters en potentiële werkgevers.

Extra tip: je kan de URL ook aanpassen naar termen waarop je gezocht wilt worden in Google of andere zoekmachines. Voorbeeld: https://www.linkedin.com/in/sebastiaan-kooistra-social-media-marketing-doelgroepbereikt/

Verander je URL niet te vaak! LinkedIn stelt dat je jouw URL slechts vijf keer per zes maanden kunt wijzigen. Als je een besluiteloos persoon bent, wil je misschien nadenken over wat je wilt, voordat je de overstap maakt. Na je vijfde poging om de URL te wijzigen, word je buitengesloten en kun je een half jaar lang niets doen.


Welke tip is voor jou het meest waardevol?

Succes met het toepassen van deze tips waardoor jij meer successen zal behalen op Linkedin!

Op de automatisch piloot klanten afspraken genereren?


Zoeken:

Laatste nieuws:

Waarom social media uitbesteden? Ontdek de 5 daadkrachtige redenen!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Waarom social media uitbesteden? Social media(...)

Waarom gebruiken we hashtags op sociale media?

Vergroot je bereik op social media m.b.v. hashtags! Geschreven(...)

MONSTERBLOG: 35 Content ideeën voor het vergroten van je bereik op sociale media!

Gebruik content marketing als leadgeneratie! Geschreven door: Gastblogger Ben(...)

De Facebook Pixel – De sleutel tot succesvolle FB advertenties!

Haal meer uit je advertenties met behulp van een(...)

5 Manieren voor het genereren van leads met marketing

Hoe haal jij leads binnen met marketing? Geschreven door:(...)

Digitale marketing trends voor 2020

De trends waar jij als bedrijf op in kan(...)

5 Tips ‘Van Specialist naar Expert op Social media’

Zie jij jezelf als Specialist of Expert? Geschreven door:(...)

7 manieren waarmee je LinkedIn waardevol maakt voor jouw business.

Hoe zorg je voor nieuwe klanten op LinkedIn? Geschreven(...)

Meer klanten halen uit Social media

Hoe kan ik meer klanten uit Social media halen?(...)

Wie is mijn klant op Social media?

Geschreven door: Gastblogger Inzicht hebben in jouw klant is(...)