5 Manieren voor leads genereren met marketing

Geschreven door: Judith Hendriks

Het lijkt of er geen einde komt aan de beperkingen die corona met haar mee brengt... Ik hoor de steeds meer mensen zeggen dat ze de nieuwsberichten beu zijn. En ik ondervond dit weekend doordat er zoveel nieuws is, weten sommige mensen niet meer wat nu wel of niet kan...

Tegelijkertijd wordt er gespannen gereageerd. Events zijn natuurlijk gecanceld, maar ook andere orders worden geannuleerd. Voor ondernemers zijn dit spannende tijden: heeft mijn business voldoende body? Kan ik mijn klanten op een andere manier helpen? “Online”, wordt gedacht, maar hoe dan?

Want ja ook voor een online business heb je leads nodig. Daarom 5 belangrijke leadgeneratoren die ik zowel voor mijzelf als voor mijn klanten inzet.

#1: Blog

Onder andere bloggen is dé manier om je kennis te delen met je doelgroep. Je kaart één onderwerp aan en geeft daar jou allerbeste tips over. Een blog publiceer je op je website en/of op bepaalde social media kanalen met enige regelmaat, bijvoorbeeld wekelijks ?. Om leads te genereren is het nodig om een Call To Action (CTA) toe te voegen aan je blog.

#2: Gratis weggevers

Denk hierbij aan een e-book, checklist, webinar, invulsheet, video, proefexemplaar, etc etc. Een weggever is een combinatie van kennis en kunde van je. Iets waarmee een potentiële klant met je kan kennis maken en een ervaring op doet met je dienst en/of product. Een voorbeeld die je waarschijnlijk ook wel kent is de kok van Unilever in de supermarkten. Ze staan op zaterdag de nieuwste soep voor je klaar te maken in de winkel en je mag dit gratis proeven. Tegelijkertijd hebben ze een ‘probeer’-aanbieding… Of een ander voorbeeld zijn de E-books die Doelgroepbereikt gratis weggeeft voor het verrijken van kennis van de (potentiële) klanten.

Ps. heb je onze E-book(s) over sociale media nog niet in huis? Raadpleeg dan onze home page, daar vind je een download link naar een weggever.

#3: Nieuwsbrieven / E-mail marketing

Met nieuwsbrieven kan je iedereen op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Wat gebeurt er in jouw branche of markt? Waarmee kan jij potentiële klanten informeren? Denk hierbij ook aan wijzigingen in wet- en regelgeving. Laat door middel van je kennis en kunde weten waarmee jij je klant kunt helpen. Zorg ook dan voor een actieve Call To Action.

Zo had ik afgelopen week een nieuwsbrief verzorgt voor een klant van mij. Toen ik met een dag een binnendienst medewerker sprak had zij die ochtend al 2 diensten verkocht door de e-mailing. Deze klanten hadden direct nav de e-mail telefonisch contact opgenomen.

#4: Social Media

Het aantal social media kanalen wordt steeds uitgebreider en de mogelijkheden zijn dan ook heel divers. Twee belangrijke tips: 1. Doe wat bij jou past, 2. Ben daar waar je doelgroep ook is.

1.      Doe wat bij je past: het heeft geen zin om op 5 kanalen een account te hebben en met hagel te gaan schieten. Of een account hebben en er niets mee doen… Kies het social medium waar jij je prettig bij voelt en zo ook met het aantal social media kanalen wat je wil inzetten. Het is belangrijk om consequent en consistent op een social medium aanwezig te zijn. Wanneer je dit niet kunt waarmaken, moet je je afvragen of dat kanaal geschikt voor je is. Mijn motto is altijd, doe het goed of doe het niet. Ikzelf zit bijvoorbeeld niet op Twitter. Ik vind dat op Twitter er veel geklaagd wordt en er dus veel negatieve energie is. Daar wordt ik niet blij van!

2.      Kies het social medium waar je doelgroep zit. Het heeft geen zin als jij op bijvoorbeeld Facebook je posts deelt en je klanten bevinden zich daar niet. Het is dan als trekken aan een dood paard. En als je twijfelt waar je doelgroep zich bevind, vraag het hen dan. Ik vraag regelmatig aan mijn klanten op welke social media kanalen zij zich bevinden en ook wat ze daar doen. Alleen scrollen en kijken of zijn ze ook actief betrokken. Deze informatie helpt jou absoluut om keuzes te maken.

#5: Netwerken

Nu ik aan dit stuk toe ben om deze alinea te schrijven hebben wij net vernomen dat scholen en horeca gelegenheden moeten sluiten. Netwerkborrels, events, etc waren natuurlijk al verschoven of geannuleerd. Het komt nu aan op online netwerken. Wanneer jouw doelgroep de zakelijke markt is, is LinkedIn een zeer geschikt medium om te netwerken. Hoe? Maak contact met mensen. Vraag vanuit je hart hoe het met ze gaat. Wat houdt hen op dit moment bezig? Vraag waarmee jij ze kan helpen? Een zeer bekende offline netwerk vraag is: Waar ben je op dit moment naar op zoek? Deze vraag kan je natuurlijk ook online stellen.

Tot slot, bij alles geld, doe wat bij je past. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Ons advies is maak een mooie mix, de zogenaamde marketingmix, van de verschillende mogelijkheden. Laat alles mooi op elkaar aansluiten en het genereren van leads is a piece of cake!

Kortom, 5 Manieren voor Leadgeneratie voor bedrijven:

1.      Blog

2.      Gratis weggever

3.      Nieuwsbrief / E-mail marketing

4.      Social Media

5.      Netwerken


Judith Hendriks, Linkedin.

Leadgeneratie inzetten voor jouw bedrijf?


Zoeken:

Laatste nieuws:

Wat is LinkedIn? De zakelijke voordelen op een rij!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl LinkedIn is een social media platform(...)

Klanten bereiken met LinkedIn? Zo doe je dat!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Er zijn veel manieren om online(...)

Waarom een LinkedIn Bedrijfspagina aanmaken?

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Voordat we meer vertellen over 'waarom(...)

LinkedIn uitbesteden: bereik jouw zakelijke doelgroep!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Veel ondernemers hebben moeite om op(...)

De voordelen van social media voor bedrijven

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl We leven in een tijd waarin(...)

Waarom social media uitbesteden?

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Social media uitbesteden is een goed(...)

Waarom gebruiken we hashtags op social media?

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl ''Waarom gebruiken jullie hashtags?''  Is een(...)

MONSTERBLOG: 35 Content ideeën voor meer bereik op social media!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Ben jij actief in het delen(...)

De Facebook Pixel – De sleutel tot succesvolle FB advertenties!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Het opbouwen van een digitale aanwezigheid(...)

Klanten aantrekken via LinkedIn? Hoe doe je dat? 10 tips!

Geschreven door: Doelgroepbereikt De afgelopen tijd is ons team(...)