MONSTERBLOG: 35 Content ideeën voor meer bereik op social media!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl

Ben jij actief in het delen van berichten op sociale media maar merk je dat je bereik tegenvalt? Dan gaat het lezen van deze blog jou zeker helpen. Helpen in verbeteren van jouw teksten, waarmee jij het bereik van je berichten gaat verhogen. Lees snel verder...

Op internet heb je vast wel een keer de uitspraak ‘Content is King’ voorbij zien komen, letterlijk vertaalt: inhoud is koning/baas. Zonder content/inhoud zoals tekst, afbeelding of een video is het bereiken van je doelgroep een lastige opgave. Vandaar dat we het zien als onmisbaar onderdeel van jouw marketingstrategie. Hoe ga jij anders communiceren met jouw doelgroep? Met content marketing help je jouw doelgroep in het zoeken naar relevante en zinvolle informatie. Stel een potentiële klant zoekt naar de voordelen van een dienst, dan kan jij de persoon helpen door content over dit onderwerp te delen.

Voorbeelden van content marketing

Content is letterlijk vertaald; inhoud, wat bestaat uit verschillende vormen en maten. Om een paar voorbeelden geven: berichten op sociale media, nieuwsbrieven, blogs op je website, video's, foto's, infographics, whitepapers, E-books, kennisbank op je website, podcasts of webteksten. Genoeg keuze om te kijken welke vormen bij jouw bedrijf passen.

Bij content marketing gaat het niet eens zo zeer om verkopen, maar meer om het delen van waardevolle informatie. Je houdt hierin rekening met wat jouw doelgroep interessant vindt om te lezen. Ben jij in staat om boeiende berichten te delen zonder dat je daarmee een aanbod aanprijst, dan zal dit mensen uit jouw doelgroep aantrekken.

Steeds meer bedrijven gaan content marketing inzien als een belangrijk onderdeel van hun online strategie. Content delen op je website, sociale media kanalen of in je nieuwsbrieven. Dat het een belangrijk onderdeel is geworden voor bedrijven is niet zomaar zonder reden. Maar hoe zet je content marketing in voor jouw bedrijf? Wij hebben 35 content ideeën voor je verzamelt waarmee je direct aan de slag kan!

Voordat we de ideeën met je delen, vertellen we je eerst meer over de voordelen van content marketing.

Voordelen van content marketing

1. Het verhoogt je vindbaarheid
Google is je beste vriend als het gaat om vindbaarheid. Om Google als vriend te behouden is het belangrijk dat je actief bent in het delen van content. Gebruik je website voor het delen van blogs, nieuws of andere relevante informatie. Ben jij actief in het plaatsen van berichten gericht op de behoefte van jouw doelgroep en trekt dit publiek aan? Dan zal Google dit indexeren als positief en hiermee de vindbaarheid van je website verhogen.

2. Het is je voedingsbron voor je sociale media strategie.
Zonder content geen succes op sociale media. Social media leent zich prima uit voor het bereiken van jouw doelgroep. En hoe bereik je deze doelgroep? Door content te delen waarmee je waarde biedt richting je ontvanger. Waarde in de zin van tips, adviezen, kennis delen etc. Hoe je dit o.a. doet, vind je terug binnen de uitgebreide tips van deze blog.

3. Zorgt voor interactie.
Het delen van content in vorm van persoonlijke verhalen, waardevolle tips of berichten waarin je vraagt om meningen, spoort aan tot interactie onder de ontvangers. Hierin is het belangrijk dat met de tone of voice, de manier van schrijven, inspeelt op emoties, pijnpunten of behoeften van de doelgroep.

Een verhaal waarin je alleen maar vertelt in de ik-vorm of wij-vorm geeft weinig aanleiding tot actie bij je volgers. Het draait in content marketing grotendeels om betrokkenheid. Betrokkenheid die jij kunt afdwingen door waarde te bieden, persoonlijke verhalen te delen en te richten op inhoud die jouw doelgroep aantrekkelijk vindt.

Aan de hand van bovengenoemde voordelen, zijn dit voldoende redenen om jou ervan te overtuigen dat content marketing een onmisbare schakel is voor jouw bedrijf. Maar hoe benut je vervolgens deze voordelen?

Hiervoor hebben wij 35 content ideeën voor je uitgeschreven die jou inspiratie geven voor het schrijven van content op sociale media.

Onderwerpen

  1. Product, dienst of event.
  2. Vragen
  3. Autoriteit opbouwen
  4. Sociale bewijskracht
  5. Persoonlijk

#1: Product, dienst of event

In de kern wil je natuurlijk jouw product, dienst of event promoten. Sociale media leent zich daar zeker voor uit. Maar pas wel op! Draai niet door in het promoten van jouw product of dienst. Vaak in de praktijk zien we dat bedrijven sociale media als verkoopkanaal gebruiken. Dan sla je de plank volledig mis.

Sociale media platformen zijn gebouwd vanuit een sociaal karakter waarin mensen met elkaar verbinden, interesse met elkaar delen of voor amusement bekijken. Zo nu en dan jouw aanbod onder de aandacht brengen is niet zo spannend, maar beperk je er wel zoveel mogelijk mee. Denk vanuit jouw doelgroep. Zouden zij het op prijs stellen dat jij continu een product aanprijst? Om je op weg te helpen beschrijven we in dit onderdeel, hoe jij jouw producten of diensten op een subtiele manier kunt delen.

1. Nieuw product/dienst in de spotlight.
Zorg voor een spetterende vertoning wanneer je een nieuw product of dienst hebt. Doe dit desnoods met confetti of andere feestartikelen. Tip: kies niet voor beeldmateriaal waarin je alleen een product ziet. Voeg een gebruiker toe en je zult merken dat dit een positief effect heeft op jouw bereik.

2. Leg uit wat het positieve effect is van jouw dienst/product.
Wat voor transformationele verandering brengt dit product met zich mee? Speel niet alleen op de functies, maar juist op het probleem die het oplost of de behoefte die het vervuld.

3. Leg uit wat het negatieve effect is dat iemand jouw dienst/product (nog) niet gebruikt.
Leg hier het pijnpunten toe en de consequenties wanneer men niet jouw product afneemt. Lekker overdrijven in consequenties zodat de nood hoog wordt.

4. Laat zien hoe klanten je dienst/product gebruiken.
Vraag klanten voor beeldmateriaal waarin zij jouw product of dienst gebruiken en de ervaring met jouw product.

5. Foto’s van je product.
Zorg er wel voor dat je niet alleen de producten afgezonderd in beeld brengt zodat het lijkt op een verkoopadvertentie. Creëer sfeer en beleving door het product of dienst af te beelden tijdens het gebruik of uitvoering. Desnoods laat je het product afbeelden door een personeelslid. Mensen zien graag wat het product doet. Zie ook punt 4.

6. Mock-up van je dienst(en).
Een mock-up is op schaal of op ware grootte gemaakt model van een ontwerp of product. Zie hier een voorbeeld:

7. Animatievideo met uitleg over een product/dienst.
Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Met behulp van een animatievideo kun jij in een paar minuten eenvoudig en duidelijk toelichten waar jouw dienst voor staat. Het is gebleken dat zo’n uitleg- / animatievideo eerder de aandacht trekt dan een gewone foto of video. Wij hebben trouwens ook een animatievideo laten ontworpen. Wil je deze video graag bekijken? Stuur ons gerust een bericht.

8. Teaser van een nieuw product/dienst.
Een teaser is een boodschap in een video of reclame die geen informatie bevat, maar bedoeld is om interesse of nieuwsgierigheid te wekken. Je zou dit bijvoorbeeld kunnen gebruiken wanneer je een nieuw product spoedig lanceert of in de spotlight zet.

9. Schakel een influencer in om jouw bedrijf te promoten.
Een influencer is een invloedrijk persoon die een groot bereik heeft. Met een influencer bereik je een specifieke doelgroep die je kennis kan laten maken met jouw product/dienst. Het publiek dat je hiermee bereikt is trouw aan hun influencer. Waardoor de kans hoog is dat ze over zullen gaan op een aankoop na advies van de influencer. Vind je een influencer niet passen binnen jouw budget? Informeer dan naar micro influencer.

10. Promoot een event.
Heb je binnenkort een event? Vergeet dat dan zeker niet te promoten onder je doelgroep. Besteedt hier extra aandacht aan door bijvoorbeeld een teaser, aankondiging of herinnering naar het event toe. Promoot niet alleen de weg naar het event, maar ook de after. Een aftermovie of afbeeldingen over het event worden altijd goed ontvangen.

#2: Vragen

Content met vragen, nodigt uit voor interactie. Hieronder lees je hoe jij als bedrijf jouw publiek kan aansporen tot het geven van een reactie.

11. Q&A
Anders gezegd: Question & Answer. Je kunt hiervoor veelgestelde vragen delen met je publiek. Op deze manier geef je ze informatie over jouw product of dienst.  Verzamel de meest gestelde vragen die jouw huidige klanten hebben en gebruik deze voor je content.

12. Stel een vraag wat je netwerk graag wil terugzien in je content.
Interactie is een belangrijk aspect binnen content marketing. Social media platformen zijn er namelijk op gericht, dat de gebruikers interactie aangaan. Een manier om interactie aan te gaan, is het stellen van vragen. Simpelweg, door rechtstreeks een vraag te stellen. Mensen zijn van nature behulpzaam en zullen je helpen wanneer je opzoek bent naar hulp. Houd deze vraag wel simpel. Gebruik hiervoor vragen met een kort antwoord of meerkeuze antwoord.

13. De meest gestelde vragen beantwoorden.
De meeste gestelde vragen die je ontvangt van je klanten. Kun je stuk voor stuk beantwoorden per bericht. Hiermee laat je zien dat je kennis in huis hebt. Je helpt je doelgroep bij de vragen die kunnen ontstaan bij jouw product/dienst.

14. Poll
Een poll is niets anders dan een opiniepeiling. Je stelt een vraagt en geeft een aantal mogelijke antwoorden. Een poll wordt vaak beantwoord, omdat de antwoorden al zijn voorgekauwd. De ontvanger hoeft alleen zijn/haar antwoord aan te vinken.

15. Fill-in-the-blank post.
Fill-in-the-blank staat voor het invullen van een lege ruimte. Dit is leuke en ludieke manier om jouw doelgroep aan het werk te zetten. Het is net alsof je weer even terug de tijd in gaat en een toets op de lagere school maakt. Zie voorbeeld hieronder:

16. Vraag je netwerk welke voorkeur ze hebben. Bijv. verpakking A of B.
Het maken van keuzes is soms lastig. Maar gelukkig heb je hulp van jouw publiek. Wat we ook al eerder aangaven, is dat een groot deel van de menselijke bevolking behulpzaam is ingesteld of graag een mening willen geven. Het delen van zo’n soort bericht is meestal een inkoppertje als het gaat om interactie op je berichten.

Zie hieronder een voorbeeld van een post die wij voor een klant hebben uitgewerkt op LinkedIn:

Jouw Social media performance meten?

Vraag een vrijblijvende scan aan!
Ps. het verhaal gaat verder onder deze call-to-action. 😉

 

#3: Autoriteit opbouwen

Het opbouwen van autoriteit is een belangrijk principe als het gaat om het beïnvloeden van je doelgroep. Met een autoriteit wil je laten zien dat jij de expertise in huis bent. Hoe je dat doet? Lees gauw verder.

17. Award
Een award is een middel voor het aansterken van jouw autoriteit. Hiermee laat je zien dat je bent verkozen tot een bedrijf of ondernemer die een grote prestatie heeft geleverd. Hierdoor heb je zeker een streepje voor, wat betreft geloofwaardigheid. Een award zou je in onze ogen vaker moeten delen. Ieder jaar even een herinnering om te laten zien hoe je zorgt voor resultaten (bewijslast).

18. Behaalde certificaten.
Je hebt certificaten in verschillende soorten maten. Een certificaat is niets minder dan een bewijsstuk voor de kwaliteit van een bedrijf, persoon, dienst of product. Denk bijvoorbeeld aan een certificaat die aantoont dat jouw bedrijf of product aan bepaalde eisen voldoet. Je komt vertrouwt over wanneer je dit soort bewijsstukken kan tonen aan klanten of opdrachtgevers. Heb je een certificaat dat relevant is voor jouw markt? Zeker delen met je doelgroep.

19. Keurmerk.
Een keurmerk geeft vertrouwen. Je laat hiermee zien dat je voldoet aan bepaalde eisen, onpartijdig en deskundig bent. Vaak zie je wel eens keurmerken op een website, webshop keurmerk. Heb jij een keurmerk waarmee je kan aantonen dat je aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet? Zet het merk dan zeker op je website.

20. Mijlpalen (nieuwe bedrijfsauto, werknemer 10 jaar in dienst, nieuwe klant).
Mijlpalen, wie houdt daar niet van? Naast dat het leuk is om prestaties te delen met je volgers en daarmee te laten zien dat je bouwt aan de weg. Laat dit zien dat je in beweging bent, maar ook in actief blijft. Zodat je top-of-mind blijft. Hieronder een simpel voorbeeld in hoe je bijv. samenwerkingen kan delen.

LinkedIn succes

21. Blogpost.
Je hoort het vaak. Voor de vindbaarheid en zichtbaarheid van je website moet je zeker beginnen met bloggen. Nu verwacht ik niet gelijk dat je net zoals wij een monsterblog gaat schrijven. Je kan bijvoorbeeld beginnen met een miniblog waarin je een aantal tips deelt. Maar waarom zou je dat doen als het gaat om autoriteit? Met het delen van blogs, laat je zien dat jij de expert bent. Je deelt kennis en drukt jouw expertise in woorden uit. Je beschikt over meer kennis dan dat je denkt. Zet deze kennis op papier en deel het.

22. Onderzoek.
Een expert doet onderzoek. Onderzoek naar het verzamelen van (nieuwe) informatie om kennis te vergroten. Deze kennis gebruik je vervolgens om probleemhebbers advies te kunnen geven voor het oplossen van een probleem. Laat dit proces zien aan je volgers. Dat jij als ondernemer onderzoek hebt gedaan naar een bepaald onderwerp en hierover een logische verklaring geeft of advies. Een onderzoeker wordt gezien als een persoon met autoriteit.

23. Voorspel de toekomst.
Het voorop lopen in de markt doe jij door vooruit te kijken en hier op in te spelen. Als expert ben jij continu bezig om te kijken naar de toekomst. Hoe gaat onze markt haar ontwikkelen? Jij beschikt over de informatie en kan dit goed inschatten. Wanneer je deze kennis deelt, zal je waardering ontvangen. Mits jij je toekomstopvatting goed kan onderbouwen. Men zal je gaan volgen, omdat jij ze helpt om in te spelen op de bewegingen die zullen komen.

24. Mening over een onderwerp dat trending is in jouw branche.
Het geven van een eigen mening over een onderwerp in jouw markt, geeft aan dat je ballen toont. Je laat zien dat je zelfverzekerd bent en durft voor jezelf op te komen. Tuurlijk, is het een mening. Je zal zowel voor- als tegenstanders hebben. Dat maakt niet uit wanneer je over kennis beschikt en jezelf goed kunt onderbouwen. Je zult dan merken dat een aantal voorstanders je gaat volgen, vanwege je geloofwaardigheid.

25. Behaalde successen.
Waarom zou je jouw behaalde successen als ondernemer of bedrijf niet delen? Wat we al eerder aangaven bij punt 20; mijlpalen. Is dat het delen van successen zorgt voor een indruk. Een indruk dat je laat zien dat je continu in beweging bent met jouw bedrijf en met je kennis laat zien dat je bedrijven hebt geholpen.

Samenwerking Thomas Berge

26. Podcast
Een podcast is feitelijk een geluidsopname waarin een of meerdere spreker een verhaal, kennis, of andere informatie delen. Naast dat een podcast is geweldige tool is om in een relatief weinig tijd een hoop informatie te delen. Word je met het beheren van een podcast gezien als expert in jouw vakgebied.

#4: Sociale bewijskracht

Sociale bewijskracht is één van de onderdelen van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Deze principes zijn voor ons van onschatbare waarde. Met dit model speel je in op de emoties van je doelgroep. Emoties die je aansporen tot actie. Met sociale bewijskracht lever je bewijslast aan om onzekerheid bij je doelgroep weg te halen. Voorbeelden van bewijskracht lees je hieronder.

27. Google review.
Een review is de meest gebruikte tool voor het bouwen aan sociale bewijskracht. Hoe meer mensen positief zijn over jouw product of dienst, des te groter de overtuiging. En wat doe jij meestal voordat je een product aanschaft die een bepaald prijskaartje heeft? Ga je kijken naar reviews. Zet je klanten of partners aan om een review voor je achterlaten. De extra tip is om deze review te plaatsen op Google. Dit is een onafhankelijk platform die niet manipuleert met reviews en die qua vindbaarheid snel opvallen.

28. Klantinterview.
Een review is bestaat meestal uit een beknopte verwoording waarin iets vertelt wordt over de algehele service of de tevredenheid over het product. Met een interview ga je hier dieper op in. Wat was de precieze ervaring met de service? Hoe is de samenwerking ontstaan? Wat waren waardevolle momenten binnen het proces?

29. Deel een bericht waarin jij bent getagd.
Dit kan bijvoorbeeld een bericht zijn waarin je als samenwerkingspartner wordt getagd. Vergeet zeker niet om dit bericht te delen, zodat je gelijk kan laten aan je volgers dat je voor verscheidene partijen werkt.

30. Krantenartikel waarin je bedrijf wordt genoemd.
Dat moet wel bijzonder zijn. Wanneer jij met je bedrijf in een krant staan. Een bewonderingswaardig moment die je zeker moet gaan delen onder je volgers. Schreeuw het over de daken. Een publicatie in een artikel laat zien dat het voor een krant de moeite waard is om iets over jou te delen. Je komt niet zomaar in een krant. Jij hebt waarschijnlijk de kennis, vaardigheden of iets anders in huis waarmee jij iets toevoegt.

31. Tijdschriftartikel waarin je bedrijf word genoemd.
Eveneens als bij het vorige punten, moet je dit soort publicatie zeker delen met je publiek.

#5: Persoonlijk

Het delen van persoonlijke content verhoogt de sympathie tussen jou en je publiek. Aan de hand van psychologische onderzoeken, is bewezen dat het delen van dit soort content helpt bij het overtuigen van je doelgroep. Wij noemen dit ook wel een beïnvloedingsprincipe. Een principe die is opgebouwd voor het beter leren kennen van elkaar. Mensen doen zaken met personen en niet met bedrijven. Ga maar bij jezelf na: wanneer jij iemand kent, leg je sneller contact met deze persoon voor business. Maar nu is de vraag natuurlijk, hoe zorg jij ervoor dat jouw band met je volgers sterker wordt?

32. Een ervaring die jouw carrière heeft gevormd.
Het delen van persoonlijke (ondernemers) verhalen is een sterk middel voor het scheppen van een band. Je stelt je hiermee open en bereikbaarheid op. Door het delen van ervaringen laat jij zien dat je net als ieder andere persoon, een mens bent met uitingen, gevoelens en emoties. Jouw volgers leren je beter kennen en verplaatsen zich in jouw situatie. Dit kan zorgen voor herkenningen, waardoor ze jou sympathiek vinden. Let hierbij wel op dat je jouw content instelt op de doelgroep. Kijk naar de tone of voice. Moeders als doelgroep spreek je anders aan dan mannelijke bouwvakkers. Logisch?!

33. Iets wat jou inspireert.
Heb jij inspiratiebronnen binnen jouw vakgebied? Vergeet dan zeker niet om dit te delen met je publiek. De inspiratie die jij hebt opgedaan kan namelijk ook gelden voor jouw publiek. Deel je ervaring en wat je ervan hebt opgestoken. Vraag vervolgens naar de mening van je ontvangers. Je zult zien dat jij ze aan het denken zet om ook over hen inspiraties na te denken.

34. Throwback
Uit eigen ervaring scoren throwbacks altijd goed. Voor de leken onder ons: bij een throwback post deel je niets anders dan content uit het verleden. Je laat zien hoe jij een periode terug in het leven stond en wat je op dit moment deed. Hiermee stel jij je open op en geef je inzicht in jouw leven. Welke voordeel haal je hier uit? Het delen van persoonlijke onderwerpen zorgt ervoor dat je mensen raakt op emoties, in hun hart. Je raakt personen binnen waardoor je blijft hangen in hen gedachte.

35. Selfie video.
Let’s go selfie! Via onze kanalen proberen wij onze volgers zo nu en dan te motiveren om een video van hen zelf op te nemen. Een video waarin zij iets vertellen over hun bedrijf, product/dienst of ervaringen die ze meemaken tijdens het ondernemen. Waarom? Het delen van persoonlijke video’s voelt voor een ontvanger, alsof ze 1-op-1 met jou in contact staan. Uit interesse blijven ze aan het beeld hangen om te horen wat jij te vertellen hebt. Je kan dit bijvoorbeeld doen door het delen van tips of adviezen. Wanneer ga jij een video opnemen?

Genoeg inspiratie, toch?!

Na het lezen van deze monsterblog kun jij met een overdosis aan nieuwe inspiratie aan de slag. Laat jouw fantasie los op de bovengenoemde onderdelen en dan moet het helemaal goed komen! Vind je het alsnog lastig om nieuwe content uit te werken voor jouw bedrijf? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor al je vragen.

Meer klanten bereiken op social media?


Zoeken:

Laatste nieuws:

Klanten bereiken met LinkedIn

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Er zijn veel manieren om online(...)

Waarom een LinkedIn Bedrijfspagina aanmaken?

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl LinkedIn, het grootste zakelijke platform van(...)

LinkedIn marketing uitbesteden: bereik jouw zakelijke doelgroep!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Veel ondernemers hebben moeite om op(...)

De voordelen van social media voor bedrijven

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl We leven in een tijd waarin(...)

Waarom social media uitbesteden?

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Social media uitbesteden is een goed(...)

Waarom gebruiken we hashtags op social media?

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl ''Waarom gebruiken jullie hashtags?''  Is een(...)

De Facebook Pixel – De sleutel tot succesvolle FB advertenties!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Het opbouwen van een digitale aanwezigheid(...)

5 Manieren voor leads genereren met marketing

Geschreven door: Judith Hendriks Het lijkt of er geen(...)

Klanten aantrekken via LinkedIn? Hoe doe je dat? 10 tips!

Geschreven door: Doelgroepbereikt De afgelopen tijd is ons team(...)

5 Tips ‘Van Specialist naar Expert op Social media’

Zie jij jezelf als Specialist of Expert? Geschreven door:(...)