De Facebook Pixel – De sleutel tot succesvolle FB advertenties!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl

Het opbouwen van een digitale aanwezigheid op Facebook vergt jaren van hard werken, perfecte timing, kansen, geluk en een heleboel marketinguitgaven, maar gelukkig biedt de digitale wereld een hoop goedkope snelkoppelingen waarmee je in de goede richting kunt bewegen.

De snelste (en waarschijnlijk de goedkoopste) manier om dit te doen, is door op het perfecte moment specifiek voor jouw doelgroep te adverteren, met een superrelevant aanbod.

Facebook marketing

Dit betekent dat mensen advertenties moeten zien wanneer ze specifiek naar jouw producten zoeken. Facebook biedt iedereen (met een Facebook account) de mogelijkheid om dit te doen, maar het adverteren op Facebook is niet even een doe-het-zelf klusje. De mogelijkheden binnen het adverteren op Facebook zijn namelijk oneindig.

Wat wij vaak zien, is dat ondernemers beginnen met het adverteren zonder echt 100% te weten hoe het adverteren precies werkt. Er wordt een doelgroep aangemaakt, men voegt wat advertentiebudget toe en gaan met die banaan! Dit kan zeker een optie zijn, maar helaas verspil je hierdoor een hoop geld.

Voordat je begint aan het adverteren moet de eerste stap zijn: het installeren van een Facebook Pixel op jouw website. Waarom? Daar kom je binnen deze blog snel genoeg achter!

Veel leesplezier!

Onderwerpen

  1. Wat is Facebook Pixel?
  2. Wat kun je met een Facebook Pixel?
  3. Installeren van Facebook Pixel
  4. Conclusie
  5. Tips & tricks
  6. Greep uit onze klanten
  7. Proefperiode

#1: Wat is een Facebook Pixel?

Facebook Pixel

Als het gaat om marketing, hoe meer je weet over jouw ideale klant, hoe groter de kans dat je hen op het juiste moment bereikt met het juiste aanbod.

En daarom moet het installeren van een Facebook-pixel de eerste stap zijn bij het starten van FB-advertenties.

Misschien heb je gidsen of artikelen gelezen die je opriepen om te beginnen met het maken van doelgroepen, het ontwerpen van je advertenties, het schrijven van een overtuigende kopie of zelfs het raken van de knop ‘boost berichten’

… en hoewel ze allemaal noodzakelijke componenten zijn van een geweldige FB-advertentie (behalve ‘Boost Berichten – knop’), is de toekomst van de digitale advertentiecampagnes beperkt totdat je een Facebook-pixel heeft geïnstalleerd.

Dus, wat is deze mysterieuze Facebook-pixel?

Ik voel een definitie aankomen … zo omschrijft Facebook hun Pixel:

‘De Facebook-pixel is een analysetool waarmee u de effectiviteit van jouw advertenties kunt meten door inzicht te krijgen in de acties die mensen op je website ondernemen. Je kunt pixeldata gebruiken om:

  • Ervoor te zorgen dat jouw advertenties aan de juiste mensen worden getoond
  • Bouw advertentiedoelgroepen op
  • Ontgrendelen van extra Facebook-advertentietools’

Als de dingen nog steeds niet duidelijk zijn, zou ik als volgt een Facebook-pixel beschrijven:

‘Een Facebook-pixel is een stukje codering dat je op jouw website plaatst. Deze ‘code’ volgt en analyseert de acties / het gedrag van elke bezoeker (naar jouw website). Facebook gebruikt vervolgens zijn eigen kennis van die persoon (van hun sociale netwerk) om je advertentieprestaties te optimaliseren. Hoe meer bezoekers de code kan volgen, hoe waardevoller je Facebook-pixel zal zijn.

Het feit dat de FB-pixel acties op jouw website kan volgen, deze gegevens kan analyseren en deze kan gebruiken om de prestaties van de FB-advertenties te optimaliseren, maakt het een integraal onderdeel voor alle digitale bedrijven. Een onmisbare factor als het gaat om winstoptimalisatie.

Zelfs degenen onder je die niet klaar zijn om te adverteren, moeten de Facebook-pixel installeren. Het is gratis, houdt automatisch de bezoekers van je website bij en begint gegevens naar Facebook te sturen voordat je zelf maar een campagne heeft gevoerd!

#2: Wat kun je met een Facebook Pixel?

Met een Facebook-pixel kun je een groot aantal verschillende optimalisatietechnieken gebruiken die jouw advertentie-ROI (return on investment) een boost geven. In de lijst (hieronder) hebben we de meest effectieve voor je opgesomd:

1. Gebeurtenistracering

De standaardgebeurtenissen kunnen worden gebruikt om Facebook-advertenties te maken, mensen opnieuw bereiken (retargetten) en toekomstige promoties uit te voeren.

Voorbeeld: 'Toevoegen aan winkelwagentje' is een gebeurtenis. Je kunt op basis van de data vervolgens mensen een advertentie tonen die vergeten zijn af te rekenen. Hierdoor zorg je ervoor dat er toch een verkoop plaatsvindt.

2. Maak aangepaste doelgroepen

Aangepaste doelgroepen zijn gericht op mensen die (in het algemeen) een soort relatie met jouw bedrijf hebben gevormd. Deze relatie kan zo simpel zijn als een persoon die een van je berichten leuk vindt, je video’s bekijkt, je website bezoekt, zijn/haar contactgegevens geeft, eerder een product heeft gekocht … en nog veel meer.

Voorbeeld: Een aangepast doelgroep zijn winkelmand-verlaters die niks hebben gekocht.

Hoe meer gegevens de pixel grijpt, hoe meer doelgroepen je kunt opbouwen, dus zorg ervoor dat je het zo snel mogelijk installeert!

3. Conversieoptimalisatie

De pixel houdt dus verschillende gegevens bij. Mensen die hebben gekocht, personen die gegevens achterlaten, een bepaalde pagina bezocht etc. Deze data kun je uitstekend gebruiken om Facebook aan het werk te zetten om je resultaten verder te verbeteren (=conversieoptimalisatie).

Voorbeeld: Hoe meer verkopen je krijgt hoe meer data je aan Facebook beschikbaar stelt. Met meer data is het voor Facebook makkelijker om relevantere doelgroepen je advertentie te tonen.

Hoe relevanter de doelgroep des te sneller ze zullen aankopen waardoor Facebook je conversies optimaliseert.

Facebook adverteren

4. Retargeting

Door een pixel te installeren, kun je relevante advertenties weergeven aan mensen die jouw website hebben bezocht. Als je ooit advertenties hebt gezien voor een product dat je hebt bekeken, maar niet hebt gekocht, betekent dit dat je opnieuw bent getarget. Geretargete advertenties hebben eenveel hogere CTR (click-through-rate), oftewel een verhoogde kans op verkoop. Daarnaast zijn de kosten van je doelstelling (bijv. verkoop product of inschrijving e-maillijst) een stuk lager. Als je serieus bent over digitale marketing, moet je deze zeker gebruiken.

5. Lookalike-doelgroep maken

Dit zijn mensen met dezelfde interesses, demografische gegevens en vind-ik-leuks als doelgroepen die je al hebt opgebouwd. Dus op basis van eerder opgebouwde doelgroepen kun je direct grote nieuwe lookalike-doelgroepen maken van mensen die vergelijkbaar zijn.

Voorbeeld: Je maakt een lookalike-doelgroep aan op basis van mensen die al eerder bij je gekocht hebben.

Facebook kijkt dan met de beschikbare data welke mensen (die nog nooit bij je hebben gekocht) lijken op de mensen die al eens bij je gekocht hebben. Hiermee boor je een nieuwe klantengroep aan.

Het grote voordeel is dat lookalike-doelgroepen vaak zorgen voor veel verkopen en lagere kosten per verkoop.

 

Jouw social media instellingen laten controleren?

Vraag een vrijblijvende scan aan!
Ps. het verhaal gaat verder onder deze call-to-action. 😉

 

#3: Hoe installeer je een Facebook Pixel?

Voordat je een Facebook Pixel kunt installeren, heb je een Facebook Business Manager-account nodig. Dit is een heel eenvoudig proces dat iedereen met een Facebook-profiel in een paar stappen kan uitvoeren.

Ga naar business.facebook.com voor het aanmaken van een Business Manager account. Indien je die al hebt, kun je deze stap overslaan. 

Facebook Business manager

Gelukt? TOP!

Na het aanmaken van een Business Manager account is het tijd om de Facebook Pixel te installeren op je website. Voor het aanmaken van de Facebook Pixel hebben we eveneens een stappenplan voor je uitgewerkt. Deze kun je bij ons aanvragen via onze contactpagina. 

Vind je het aanmaken van de Business Manager account of het aanmaken van een Facebook Pixel een rompslomp en kom je er niet uit? Geen enkel probleem. Wij begeleiden je graag.

#4: Conclusie

Elke dag die voorbijgaat zonder een Facebook-pixel op je website is een gemiste kans. 

Je loopt ontelbare kansen mis om je advertenties te optimaliseren, websitebezoekers opnieuw te targeten en talloze winstgevende doelgroepen op te bouwen. Ontdek hoe je de FB Audience-targetingtactieken van jouw concurrenten kunt ontdekken! Niet alleen dat, hier zijn nog een aantal voordelen:

  • De Pixel helpt bij het verlagen van je advertentiekosten;
  • Door de Pixel raken personen veel meer verbonden met jou, jouw bedrijf of diensten. Ze zullen in de toekomst sneller geneigd zijn iets bij je te kopen. De kracht van herhaling speelt hier een rol;
  • Facebook Pixel brengt net als Google Analytics gegevens over websitebezoekers in kaart;
  • Stel je hebt een webshop, dan kun je met een Pixel traceren welke personen vergeten zijn af te rekenen. Deze kun je middels targeting alsnog laten betalen.

Dit is de eerste cruciale stap in jouw Facebook-advertentiereis en het is geen proces dat je moet overslaan, dus wat je ook doet, negeer de Facebook-Pixel niet!

Bereik meer klanten met de Facebook Pixel

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tips & Tricks

1.      Facebook Pixel Helper

Met de gratis Facebook Pixel Helper zorg je ervoor dat de je kunt controleren of de Facebook Pixel juist staat ingesteld.Het geeft je informatie over mogelijke fouten, zodat je de Pixelinstellingen kunt bewerken en ervoor zorgt dat deze correct werkt.

De Pixel Helper werkt op de achtergrond om websites automatisch te controleren. Wanneer op een website een Facebook Pixel is geïnstalleerd, wordt het </> -pictogram in de browser blauw en verschijnt er een kleine badge die meer informatie geeft over de instellingen van de Pixel.

Facebook Pixel helper op chrome

Als het pictogram niet blauw wordt, is er geen Facebook-pixel op deze pagina geïnstalleerd. Wordt het pictogram wel blauw, dan kun je deze aanklikken en inzien welke gebeurtenissen worden gemeten op de pagina.

Bijvoorbeeld: pagina bekijken of inschrijving voor formulier (lead).

Facebook Pixel helper

Klik op het </> pictogram en er verschijnt een kleine pop-up met informatie over eventuele fouten (en hoe je die kunt oplossen). Daarnaast zie je precies welke gegevens worden bijgehouden.

Analyseren concurrenten

Benieuwd of je concurrenten ook gebruik maken van de Pixel? Surf dan naar hun website en kijk of de Pixel Helper gaat branden. Gebeurt er niks? Dan betekent het dat jij een voorsprong gaat maken door wél waardevolle data te gaan verzamelen die je vervolgens gebruikt voor het adverteren.

Installeren Facebook Pixel Helper

Om de Facebook Pixel Helper te gebruiken moet je eerst de Chrome-webbrowser op je computer installeren.

Installeer vervolgens met behulp van de Chrome-browser de Pixel Helper uit de Chrome Store.

Volg de instructies in de Chrome Store om de extensie in je browser te installeren. Zodra de Pixel Helper is geïnstalleerd, verschijnt er een klein pictogram </> naast de adresbalk.

2.    Advertentiebibliotheek

Wist je dat je heel eenvoudig de actieve advertentiecampagnes van je concurrentie op Facebook kunt inzien?

 Sinds 2019 biedt Facebook de mogelijkheid om een kijkje te nemen in andermans advertentiebibliotheek. 

Je kunt zien welke afbeeldingen/video's en teksten ze gebruiken. Daarnaast zie je naar welke pagina de advertenties leiden.

Alle gevoelige informatie is gelukkig niet zichtbaar. Dus doelgroepen, budgetten en resultaten e.d. zijn niet zichtbaar.

STAPPENPLAN

  1. Zoek naar een willekeurige Facebook bedrijfspagina;
  2. Ga op de bedrijfspagina naar het kopje ‘Paginatransparantie’ en klik vervolgens op ‘Meer weergeven'.

Pagina transparantie Facebook

  1. Een pop-up menu verschijnt met een overzicht aan gegevens over de bedrijfspagina. Klik vervolgens rechtsonder op: ‘Advertentiebibliotheek’.
  2. Je bent nu in de advertentiebibliotheek van Facebook belandt. Binnen de bibliotheek kun je van alle bedrijfspagina op Facebook achterhalen of bedrijven advertenties draaien, zie voorbeeld Telegraaf:

Advertentiebibliotheek Telegraaf

3.    Advertenties A/B testen - Split testen

De enige manier om echt te weten of jouw advertentie optimaal presteert, is door meerdere advertenties te testen.

Deze analysemethode, ook wel split-testing genoemd, kan soms vervelend zijn, vooral als je niet bekend bent met Facebook-advertenties.

 A/B-testen is een tactiek waarmee je erachter komt welke advertentiekoppen, advertentieteksten, afbeeldingen, call-to-actions of een combinatie van bovenstaande het beste werken voor jouw doelgroep.

Daarnaast kun je experimenteren met verschillende Facebook-doelgroepen en advertentieplaatsingen om te weten wie jouw perfecte doelgroep is en welke advertenties werken onder jouw doelgroep. Heb jij bijvoorbeeld een product in de aanbieding maar weet je niet welke specifieke doelgroep je moet benaderen? Maak een aantal advertenties met dezelfde inhoud, maar gebruik verschillende doelgroepen als ontvanger.

Adverteer eerst met een laag budget zoals maximaal 5 euro per dag, per doelgroep. Publiceer de campagne en Facebook test welke doelgroep het meeste oplevert. Met een budget van 5 euro per dag per doelgroep en een looptijd van 7 dagen geef je Facebook al een goede stroom van data waarop het systeem een winnaar kan kiezen.

Zodra er een winnaar uit de bus komt is het belangrijk om een nieuwe A / B-test op te zetten en de winnaar in een losse campagne op te schalen met een hoger budget per dag (opschalen).

Na het lezen van deze blog ben jij in staat om meer resultaten uit je advertenties te halen. Lukt het niet om de Facebook Pixel voor jouw advertenties te installeren? Neem gerust contact op voor je vragen.

 

Rechtstreeks in contact komen met je doelgroep op Social media?


Zoeken:

Laatste nieuws:

Wat is LinkedIn? De zakelijke voordelen op een rij!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl LinkedIn is een social media platform(...)

Klanten bereiken met LinkedIn? Zo doe je dat!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Er zijn veel manieren om online(...)

Waarom een LinkedIn Bedrijfspagina aanmaken?

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Voordat we meer vertellen over 'waarom(...)

LinkedIn uitbesteden: bereik jouw zakelijke doelgroep!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Veel ondernemers hebben moeite om op(...)

De voordelen van social media voor bedrijven

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl We leven in een tijd waarin(...)

Waarom social media uitbesteden?

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Social media uitbesteden is een goed(...)

Waarom gebruiken we hashtags op social media?

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl ''Waarom gebruiken jullie hashtags?''  Is een(...)

MONSTERBLOG: 35 Content ideeën voor meer bereik op social media!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Ben jij actief in het delen(...)

5 Manieren voor leads genereren met marketing

Geschreven door: Judith Hendriks Het lijkt of er geen(...)

Klanten aantrekken via LinkedIn? Hoe doe je dat? 10 tips!

Geschreven door: Doelgroepbereikt De afgelopen tijd is ons team(...)