Meer klanten halen uit Social media

Hoe kan ik meer klanten uit Social media halen?

Geschreven door: Gastblogger

Dit is een vraag waar we als marketingbureau vaak antwoord op moeten geven. Veel ondernemers zien namelijk de toegevoegde waarde van Social media in, maar men weet niet hoe je Social media 'succesvol' moet inzetten. Dit komt met name doordat bedrijven niet vanuit een duidelijke strategie werken. Een strategie waarin de doelgroep omschreven is, hun gedrag en de manier waarop de doelgroep benaderd dient te worden. Een duidelijk strategie zorgt ervoor dat jij als bedrijf beter kan sturen naar resultaten.

Kort gezegd, ondernemers zonder heldere Social media strategie schieten met losse hagel. Tijd en geld die geïnvesteerd wordt in het beheren van platformen wordt bijna rechtstreeks door de toilet gespoeld.

Tijd om daar verandering in te brengen.

Speciaal voor deze ondernemers hebben wij dit blog geschreven. Dit blog gaat je helpen om jouw Social media naar een hoger niveau te tillen. Je zult leren hoe je in een aantal stappen kan komen tot een Social mediastrategie die perfect aansluit op jouw doelgroep.

We nemen afscheid van het feit dat het inzetten van Social Media voor jou een rompslomp is en geen resultaten oplevert.

Deze blog neemt je stap voor stap mee in het succesvol inzetten van Social media. De strategieën die wij jarenlang hebben ingezet hebben geleid tot successen. Successen die we nu met jou gaan delen.

Stap 1: Wie is jouw doelgroep

Een essentiële stap in het gehele proces. Waarom? Het is schieten met hagel wanneer je niet exact weet wie jouw doelgroep is en hoe je deze groep kan bereiken. Ga op onderzoek uit! Onderzoek doen naar jouw doelgroep is het fundament van de successen die je gaat behalen met Social Media. Inventariseer bestaande gegevens die je al hebt over jouw doelgroep. Heb je nog geen actuele gegevens over jouw doelgroep?

Gebruik de volgende methodes:

  • Duik in Google Analytics
    Hier haal je informatie uit over jouw website bezoeker zoals: leeftijd, geslacht, locatie.
  • Observeer kanalen van concurrenten
    Neem de kanalen van de concurrentie onder de loep en kijk welke personen interactie hebben.
  • Interview bestaande klanten
    Ga met je klanten in gesprek en achterhaal welke kanalen zij inzetten voor het vergaren van informatie bij nieuwe aankopen.
  • Verstuur enquêtes naar bestaande klanten
    Een korte enquête waar je vraagt naar het Social media gedrag van de doelgroep.

Nadat je onderzoek hebt gedaan naar jouw doelgroep, ga je de gegevens verzamelen en clusteren per groep. Waarom clusteren? Omdat het namelijk kan voorkomen dat je met jouw product of dienst meerdere doelgroep aanspreekt. Het clusteren naar verschillende doelgroepen doe je als volgt:

Zoals je hiernaast kunt zien, hebben we voor één doelgroep een profielomschrijving gemaakt. Op basis van een profiel heb je een beeld van hoe de personen uit één doelgroep eruitzien. De informatie uit je profielomschrijvingen ga je weer gebruiken voor het bepalen van de kanalen. Dit komt aan bod in STAP 5.

Stap 2: Welke doelstellingen leg je vast?

Bij een strategie horen natuurlijk doelstellingen. Bij het formuleren van je doelstelling ga je goed nadenken over wat je wil bereiken met Social media. Je stelt concrete doelen vast die je na verloop van tijd kunt meten. Hierin kun je meten of je vooruitgang boekt. Voor het concretiseren van de doelen geven wij je als tip om gebruik te maken van het SMART principe. SMART staat voor:

S – Specifiek: is je doelstelling eenduidig?

M – Meetbaar: kun je te zijner tijd je doelen meten?

A – Acceptabel: is de doelstelling acceptabel voor je management en je doelgroep?

R – Realistisch: is de gekozen doelstelling haalbaar?

 T – Tijdsgebonden: geef je specifiek een tijd weer waarbinnen de doelstelling valt?

Jouw gekozen doelstelling(en) geven je houvast en een streven. Hiermee kun je aan het einde van een campagne opmaken of je gewenste resultaten hebt bereikt. Om te kijken of je doelen tussentijds goed worden nagestreefd, maken we gebruik van KPI’s. Hier vertellen we in STAP 7 meer over.

Stap 3: Welke boodschap ga je delen?

Voor het bepalen van de boodschap is het belangrijk om allereerst te weten, welke waardepropositie jouw bedrijf aanneemt. De waardepropositie is een omschrijving van de waarde en onderscheidend vermogen dat een product of dienst heeft in de ogen van de klant.

Vanuit de waarde van jouw product of dienst ga je vervolgens een boodschap vastleggen die je consistent doorvoert binnen je sociale kanalen. Bij deze boodschap is het noodzakelijk dat je de sweet spot weet te raken. De sweet spot in wat je doelgroep wilt zien en horen, en wat jij als bedrijf gaat vertellen. Bij het overbrengen van de boodschap adviseren we je om het KISS principe toe te passen: Keep ISimple, Stupid. Houd het kort en krachtig. Gebruik niet moeilijke woorden en maak je zinnen zo kort mogelijk.

Verder willen je als tip meegeven dat het communiceren van sales en promoties berichten niet gaat werken. Jouw doelgroep wil namelijk geamuseerd en geboeid worden door content waarmee nieuwe inzichten ontstaan. Bij dit soort content kun je denken aan het delen van tips via een video of het aanbieden van een gratis E-book. Een E-book met een stappenplan in hoe je succesvol een Social Media strategie inzet ?.

Stap 4: Wat voor content ga je gebruiken?

Waardevolle content is King. Zoals we hiervoor (STAP 3) al deels omschreven hebben, is het doel om content te creëren waar je doelgroep voor blijft hangen. Content waarmee jij als bedrijf onderscheidend bent. Zorg voor berichten die uniek en eigentijds zijn en dicht bij je waardepropositie liggen.

Een model die je zou kunnen toepassen voor het plaatsen van content is het Hero Hub Hygiene model van Google. Dit model werkt als volgt:

HERO:

Bestaat uit (grootschalige) campagnes waarmee je een grote doelgroep wilt bereiken. Met het genereren van groot bereik wil je gaan zorgen voor meer naamsbekendheid. Hero content zet je voornamelijk in met behulp van storytelling voor campagnes. Story telling is simpel gezegd het delen van (persoonlijke) verhalen om betrokkenheid te creëren. Met verhalen zorg je voor contact, weet je mensen te raken, te verleiden. Een mooi voorbeeld van een bedrijf die story telling op een hoog niveau inzet is: Tony’s Chocolonely. Tony’s speelt in op emoties door verhalen te delen over de ongelijke verdeeldheid in de wereld.

Website van Tony's

HUB:

HUB content wordt ten opzichte van HERO content vaker geplaatst. Dit kan zijn door middel van een wekelijkse blog of tips die je dagelijks deelt. Het delen van dit type content gebeurt in vaste momenten gericht op één doelgroep (niché). Je probeert met HUB content mensen betrokken te maken met jouw merk.

HYGIENE:

Dit is de content die het vaakst terugkomt in je contentkalender. Het vormt ook wel de basis van jouw kalender. De achterliggende gedachte achter HYGIENE content is bereik genereren waarmee je nieuw publiek trekt. Een andere benaming voor HYGIENE content is hulp content. Wat je eigenlijk doet is het helpen van je doelgroep door het beantwoorden van veelgestelde vragen. Voorbeelden van hulp content is: reviews, handleidingen tutorials of video’s waarmee je vragen beantwoord.

Stap 5: Welke kanalen ga je inzetten?

Heb je ooit eens goed nagedacht over de reden waarom je een aantal kanalen zoals Facebook, Instagram of Twitter voor je bedrijf toepast? Je kan namelijk wel verschillende kanalen gebruiken, maar sluiten deze kanalen ook aan op jouw doelgroep(en)?

Een platform zoals Facebook leent zich weer anders uit, dan Linkedin. Dit heeft te maken met het type gebruiker dat op een platform actief is. Waar Facebook zich meer richt op amusementwaarde, is Linkedin juist bedoeld voor het leggen van zakelijke connecties. Dit zie je dan ook terug in de spreektaal en tone-of-voice die wordt gebruikt per platform.

Voor het bereiken van jouw doelgroep is het belangrijk dat je in de keuze voor kanalen, je het volgende afvraagt:

    • Op welke kanalen is mijn doelgroep actief? 
    • Wat is de reden voor het gebruik van dit type kanaal?  
    • Hoe kan het gebruik van jouw Social Media kanaal zorgen voor interactie met jouw doelgroep?

Voor het beantwoorden van de bovenstaande vragen kun je jouw profielomschrijving bij STAP 1 raadplegen.

Grootste doelgroep per kanaal

 

 

Wil je extra informatie over het gebruik per kanaal van jouw doelgroep? We verwijzen je dan graag door naar het Social Media onderzoek 2019 van Newcom.

Stap 6: Hoe ziet je Social media kalender eruit?

Voordat we gaan inhaken op deze vraag, willen we je graag eerst wat meer vertellen over een kalender. Wat is eigenlijk een Social Media kalender? Dit is een kalender die je een totaaloverzicht geeft van de momenten wanneer je een bericht online plaatst. Dit kan zijn; het plaatsen van een Facebook bericht, versturen van een nieuwsbrief of het plaatsen van een blog.

Met het gebruiken van een kalender is het vergeten van een post verleden tijd. Het geeft je bedrijf een compleet overzicht op de momenten wanneer je berichten of artikelen online zet. Dit bespaart je de nodige stress en tijd. Je hoeft niet hals over kop na te denken over welk bericht je gaat plaatsen, maar werkt vanuit de kalender content uit voor langere termijn.

Hoe maak je dan een Social Media kalender? 

Hier zijn verschillende manieren voor, want je kan het zo mooi en uitgebreid maken als je zelf wil. Toch raden we je aan om een beknopte kalender te maken zoals we laten zien op de volgende pagina.

Deze kalender is gemaakt met behulp van Excel. Per maand maak je een overzicht met rijen en kolommen die de dagen en data aangeeft. Wat je al op voorhand zou kunnen doen, is het toevoegen van de feestdagen. Hierdoor kun je vroegtijdig inspelen op deze dagen.

Na het ontwerpen van een overzicht per maand, ga je contentblokken maken die je als het ware gaat toevoegen aan je kalender. Zoals je in eerste kalender kunt zien, staat er een Social Media post ingepland op 29 oktober. Het is echter niet duidelijk waar de Social Media post over gaat en voor wie die bedoeld is. Dit breng je in overzicht door een extra tabel aan je overzicht toe te voegen, zoals bij afbeelding hierboven. Je omschrijft alle onderwerpen waar je over wil gaan posten, welke type content je gaat gebruiken en wie je daarmee wil bereiken. Op deze manier creëer je voor jezelf een duidelijk overzicht wat je per maand gaat communiceren naar je doelgroep(en).

Stap 7: Hoe zien de resultaten eruit en hoe kan ik bijsturen?

De laatste en zeker niet de minst belangrijke stap, is het meten van bijsturen van je resultaten. Bij STAP 2 hebben we gekeken naar de doelstellingen die je wilt nastreven. Voor het meten van deze doelen ga je per kanaal een KPI opstellen.

Een KPI staat voor Key Performance Indicator. Dit zijn doelen die na een bepaald tijdsbestek verlopen (weken/maanden). Voorbeeld: ‘'voor 29-10 minimaal 200 websitebezoekers genereren via Instagram’'. Om dit doel goed bij te kunnen sturen, stel je per week een vast moment in waarop je resultaten gaat meten.

Hoe kan ik de resultaten inzien?  

Tegenwoordig maakt ieder platform gebruik van een analytische tool waarmee je gegevens kan inzien. Voor Instagram heb je bijvoorbeeld Instagram Insight en voor Facebook: Business manager. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is het aanmaken van een bedrijfsprofiel. Neem iedere activiteit op Social Media onder de loep: heeft bericht X het gewenste resultaat opgeleverd? Wat betekenen deze resultaten voor mijn bedrijf als ik dit vergelijk met de KPI’s?

Het uiteindelijk doel is het meten, leren en optimaliseren van Social Media inzet. Wil je echt het maximale uit je Social Media halen, dan raden we je zeker aan om iemand binnen jouw bedrijf hiervoor verantwoordelijk te stellen. Mocht je hier geen tijd of personeel voor hebben? Dan verzorgen wij graag de Social Media voor jouw bedrijf.

Met het doorlopen van de 7 stappen leg je voor jouw bedrijf een ijzersterk fundament aan. Een fundament dat jouw bedrijf gaat helpen aan nieuwe successen op het gebied van Social Media.

Op de automatische piloot klanten bereiken?


Zoeken:

Laatste nieuws:

Waarom social media uitbesteden? Ontdek de 5 daadkrachtige redenen!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Waarom social media uitbesteden? Social media(...)

Waarom gebruiken we hashtags op sociale media?

Vergroot je bereik op social media m.b.v. hashtags! Geschreven(...)

MONSTERBLOG: 35 Content ideeën voor het vergroten van je bereik op sociale media!

Gebruik content marketing als leadgeneratie! Geschreven door: Gastblogger Ben(...)

De Facebook Pixel – De sleutel tot succesvolle FB advertenties!

Haal meer uit je advertenties met behulp van een(...)

5 Manieren voor het genereren van leads met marketing

Hoe haal jij leads binnen met marketing? Geschreven door:(...)

10 waardevolle tips voor meer klanten via LinkedIn!

Bereik jouw klanten op LinkedIn. Geschreven door: Sebas Kooistra(...)

Digitale marketing trends voor 2020

De trends waar jij als bedrijf op in kan(...)

5 Tips ‘Van Specialist naar Expert op Social media’

Zie jij jezelf als Specialist of Expert? Geschreven door:(...)

7 manieren waarmee je LinkedIn waardevol maakt voor jouw business.

Hoe zorg je voor nieuwe klanten op LinkedIn? Geschreven(...)

Wie is mijn klant op Social media?

Geschreven door: Gastblogger Inzicht hebben in jouw klant is(...)