Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl

Weet je wel hoe nuttig het is om je LinkedIn profiel te optimaliseren? Zeker wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan of meer klantopdrachten. Misschien denk je: ik ben helemaal niet actief op zoek naar een andere baan of meer opdrachten, dus waarom zou ik tijd steken in mijn LinkedIn profiel? 

Het antwoord is eenvoudig: omdat LinkedIn als netwerksite een ontzettend belangrijke positie inneemt in het online zoekverkeer. Een krachtig LinkedIn profiel zorgt er niet alleen voor dat je beter vindbaar bent binnen dit zakelijke zoeknetwerk, maar ook binnen zoekmachines zoals Google. 

Het maakt dus niet uit of je op zoek bent naar een andere baan of niet. Het is altijd goed dat je vindbaar bent, zodat je contacten kunt leggen met interessante bedrijven, mensen of potentiële klanten. Zo niet voor op korte termijn, dan wel voor in de toekomst. Je weet maar nooit hoe het balletje gaat rollen.

In deze blog vertellen we je via welke vijf meest bepalende stappen je jouw LinkedIn profiel eenvoudig kunt optimaliseren.

Klanten bereiken LinkedIn

1. Gebruik een professionele profielfoto

LinkedIn profielfoto optimaliseren

De eerste stap naar het optimaliseren van je LinkedIn profiel begint met je profielfoto. Waar je op veel sociale platforms misschien gezellige kiekjes plaatst van jezelf op een zonovergoten vakantie, raden we je aan om op LinkedIn voor een professionele profielfoto te kiezen. 

Wanneer je gaat solliciteren, trek je toch ook geen slippers en korte broek aan? Nee, je zorgt voor een nette, verzorgde uitstraling waarmee je vertrouwen wekt. Hetzelfde geldt voor je LinkedIn profielfoto. 

Linkedin profielfoto optimaliseren

Tips voor een professionele LinkedIn profielfoto: 

  • Kies een foto waarop je recht in de camera kijkt (vergeet de vriendelijke lach niet) en maak een uitsnede, zodat je zoveel mogelijk van je gezicht ziet.
  • Zorg voor een foto van goede kwaliteit. Een te lage resolutie zorgt voor een slordige, korrelige foto.  
  • Neem een foto met een rustige achtergrond, zodat de aandacht naar jouw gezicht gaat en niet naar de cocktailbar of je huisdier op de achtergrond.
  • Staat er een foto op de website van het bedrijf waarvoor je werkt? Dan kun je deze prima gebruiken voor je profiel. Het gebruiken van dezelfde foto zorgt voor herkenbaarheid.

2. Achtergrondafbeelding toevoegen

LinkedIn achtergrondafbeelding optimaliseren

Wist je dat het toevoegen van een achtergrondafbeelding enorm waardevol is voor je LinkedIn profiel? Hiermee kun je de bezoekers van je LinkedIn pagina in één oogopslag laten zien wat je doet en waarom jij de moeite waard bent.

Door een relevante achtergrondafbeelding te kiezen kun je de profielbezoeker aansporen om verder te lezen of laten weten dat jij de expert bent die ze zoeken. Zorg er daarom voor dat de foto goed laat zien waar je voor staat of wat je aanbiedt. Je kunt zelfs een call to action (marketingterm om een onmiddellijke reactie uit te lokken) toevoegen aan de foto: hiermee spoor je de bezoeker aan om een bepaalde handeling te verrichten. Denk aan het opnemen van contact of het downloaden van een gratis e-book. 

Aan de slag met LinkedIn?

Verdiep je eerst in de zakelijke kansen van LinkedIn marketing.
Ps. het verhaal gaat verder onder deze call-to-action. 😉

 

3. Zorg voor een duidelijke kopregel

LinkedIn kopregel optimaliseren

Eén van de eerste dingen die een profielbezoeker ziet op je LinkedIn profiel is je headline of kopregel. In maximaal 220 tekens vertel je wat jij voor klanten of bedrijven kunt betekenen. Bedenk dat je geïnteresseerden met deze kopregel wilt prikkelen om verder te lezen op je profiel. 

Omschrijf daarom kort maar krachtig wat je doet. Met welke kernwoorden omschrijf je jouw expertise en kracht? Zet de belangrijkste informatie altijd vooraan, want je kopregel wordt in de LinkedIn tijdlijn afgebroken. Op de desktop is dat na zo’n 80 tekens en op een smartphone zelfs al na 30 tekens.

Voorbeeld kopregel van teamlid Doelgroepbereikt:

LinkedIn kopregel Doelgroepbereikt

Voorbeeld van een sterke LinkedIn headline: 

Ik help ondernemers via LinkedIn naar meer leads en klanten | LinkedIn marketing expert | LinkedIn specialist | Marketeer | Wekelijkse blogs | Persoonlijk contact en professioneel advies | Regio Friesland

'Minder goed' voorbeeld:

Slecht voorbeeld kopregel LinkedIn

Deze kopregel is niet onderscheidend, geeft weinig informatie over de persoon, wat hij/zij precies doet en wie het bedrijf is, waarvoor hij/zij werkt.

Tips voor een krachtige LinkedIn headline:

  • Omschrijf duidelijk wat je kunt en wat je kracht is, in plaats van alleen je functie en het bedrijf waar je werkt te benoemen.
  • Vermeld welk resultaat iemand krijgt wanneer ze met je samenwerken. 
  • Vermeld relevante zoekwoorden of functietitels waarop je gevonden wilt worden.
  • Benoem eventueel de regio waarin je werkzaam bent.
  • Voeg een telefoonnummer toe, zodat de lezer direct contact met je kan opnemen.

4. Claim je eigen aangepaste URL

LinkedIn url optimaliseren

Je persoonlijke LinkedIn pagina heeft standaard een URL met een onbegrijpelijke mix van letters en cijfers. Als je deze URL aanpast verbeter je de vindbaarheid van je profiel in zoekmachines zoals Google. Daarnaast is het dan veel handiger om je profiel te delen, bijvoorbeeld op een visitekaartje. 

Voorbeeld LinkedIn url:

LinkedIn profiel URL

Voorbeeld van standaard URL, na het aanmaken van LinkedIn profiel:

LinkedIn profiel URL voorbeeld

Je LinkedIn profiel optimaliseren met een unieke URL doe je zo: 

  • Klik in de rechterkolom op Mijn openbare profiel bewerken.
  • Kies in het nieuw geopende venster voor URL van openbare profiel bewerken en klik op het potloodje om deze aan te passen. 
  • Baseer je unieke URL op je eigen naam. Je functie of vakgebied verandert misschien, maar je naam immers nooit! 
  • Is de URL met jouw naam al geclaimd? Kies dan voor een variatie, bijvoorbeeld door je voor- en achternaam om te draaien of te werken met initialen.

5. Schrijf een indrukwekkende samenvatting

LinkedIn samenvatting optimaliseren

Hoewel veel mensen ervoor kiezen om een standaard tekstje van een bedrijfspagina te kopiëren, is het schrijven van een unieke, indrukwekkende samenvatting een belangrijke stap in het optimaliseren van je LinkedIn profiel. 

Een persoonlijke introductie over wie jij bent, wat je kracht is en wat je voor iemand anders kunt betekenen vergroot je geloofwaardigheid. 

Voorbeeld samenvatting LinkedIn:

LinkedIn samenvatting Doelgroepbereikt.nl

Tips voor een krachtige samenvatting op LinkedIn:

  • Kies voor een persoonlijke schrijfstijl vanuit de eerste persoon. “Ik ben…” in plaats van “Maarten is…”. 
  • Vertel iets over jezelf en de dingen die jou motiveren. Wees niet bang om daarbij persoonlijk te zijn, hiermee wek je vertrouwen en geloofwaardigheid op bij de lezer. 
  • Gebruik relevante zoekwoorden in je samenvatting, dit draagt bij aan de vindbaarheid van je profiel binnen LinkedIn. 
  • Wil je de aandacht extra op iets vestigen? Maak dan gebruik van bullet points, zoals in dit lijstje!
  • Voeg tot slot ook je contactgegevens nog eens toe. Hoewel deze ook in je LinkedIn profiel staan, scheelt dit potentiële klanten of recruiters een extra klik en dus extra moeite.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je LinkedIn profiel? 

Met deze vijf stappen kun je eenvoudig starten met het optimaliseren van je LinkedIn profiel. Vergeet natuurlijk niet om je profiel openbaar zichtbaar te zetten bij je instellingen, zodat iedereen je pagina kan bezoeken. 

Wil je echt alles perfect hebben, dan kunnen wij een profielscan maken op basis van 15 verschillende punten. Of wil je meer informatie over LinkedIn, het beheren van een LinkedIn bedrijfspagina of LinkedIn marketing in het algemeen? Neem dan nu contact op met Doelgroepbereikt.nl via info@doelgroepbereikt.nl of 085 820 9770.