7 manieren waarmee je LinkedIn waardevol maakt voor jouw business.

Hoe zorg je voor nieuwe klanten op LinkedIn?

Geschreven door: Judith Hendriks

Afgelopen donderdag was ik bij de LinkedIn Succes Training van Aramik Garabidian. Dit keer niet om zelf de meest interactieve en high energie training te ondergaan. Dit keer mocht ik achter de camera de live streaming realiseren. Naast de inhoud van de training was het een zeer leerzame dag voor mij, daarover later meer. Wat mij opviel vanuit de reacties van de zaal is dat men het allemaal zoveel vind. En dit was niet de eerste keer dat ik dit hoorde vorige week. "Je moet dit, dat, zus en zo én dat naast alle andere ballen die je al in de lucht moet houden als ondernemer."

LinkedIn is een zeer efficiënt en effectief sociaal medium, het kost je ALLEEN enige tijd. Geld en energie gaat het je absoluut teruggeven!

Ik deel in deze blog graag 7 redenen waarmee jij beter gaat scoren op Linkedin.

Reden 1: Je mag niet 'hard' verkopen.

Het is zelfs not done. LinkedIn is een social selling system. Van onbekenden maak je connecties, connecties worden relaties, relaties worden klanten. Het gaat om een duurzame lange termijn verkoop. Het werkt juist averechts wanneer je na connectie direct je pitch doet. Een collega van mij gaf vorige week als voorbeeld: "Hi, ik ben Judith, wil je met me trouwen?" Dit doe je ook niet. Leer elkaar kennen en bouw eerste een relatie op.

Reden 2: Met een paar simpele trucs kun je grip krijgen op het algoritme van LinkedIn.

Een daarvan is een dagelijkse ochtendpost tussen 7.00 en 9.00 uur, zeven dagen in de week. Dit vraagt inderdaad enig commitment, maar je zichtbaarheid krijgt een enorme boost! Check een keer mijn bijdrages en je vind al snel een van mijn ochtendposts. Ik ben ondertussen al bijna drie maanden bezig en heb de nodige ervaringen opgedaan. Ik weet nu welke post wel en welke niet werkt. Een post die het bij mij erg goed heeft gedaan onderstaande:

#Dailyefficientboost : Durf die uitzondering te zijn! Durf dingen te doen die anderen nooit zouden doen. Het maakt je een beetje gek, aantrekkelijk en interessant. Enerzijds zul je mensen afschrikken, maar je trekt ook juist mensen aan. Je bent vaak tot veel meer in staat dan dat je zelf denkt. De meeste mensen zullen je niet begrijpen, zelfs de mensen niet die dicht bij je staan. Accepteer dat maar!

Reden 3: Je hebt echte gesprekken met mensen.

Mensen uit je netwerk, maar zeker ook buiten je netwerk. De kunst is ook om gesprekken aan te gaan. Vergelijk het met een live netwerk borrel. Ook daar zoek je contact of zoek je je relaties op. Dit werkt op LinkedIn niet anders. De uitdaging zit hem in de opvolging van iedereen. Na mijn eerste training vond er een explosie plaats op mijn LinkedIn. Vrijdags hadden we met de groep een post geplaatst. Ik was er enorm druk mee. Zo druk dat ik er helemaal doorheen zat op maandagavond. Toen ik overprikkeld om 23.30uur naar bed ging, was mijn gedachtegang: "Mijn commitment heb je niet. IK STOP ERMEE!" Dinsdagochtend dacht ik er alweer anders over. De energie die je van je netwerk krijgt is onweerstaanbaar.

Reden 4: Het kost je maximaal één uur per dag.

LinkedIn kan verslavend werken en voor je het weet is je avond alweer om. Blok daarom 's ochtends en 's avonds maximaal een half uur en je bent zeer effectief bezig. Gebruik 's ochtends je half uur voor het plaatsen van je ochtendpost, het beantwoorden van je berichten en neem tijd om te verbinden op je tijdlijn. Neem 's avonds ook maximaal een half uur de tijd voor het bedanken van je profielbezoekers en het beantwoorden van je berichten. Op deze manier blijft het leuk en houd je ook tijd over voor sporten, je gezin, je partner of andere belangrijke bezigheden.

Het plannen van je activiteiten is een belangrijk onderdeel. Op deze manier steek je voldoende tijd in het zichtbaar zijn en geeft dit de nodige rust wanneer je weet dat je een aantal vaste momenten hebt waarop je gaat vlammen.

Reden 5: LinkedIn is hét platform om je expertise kenbaar te maken.

Je profiel en blogs zijn daar de meest geschikte mogelijkheden voor. Wie ben je? Wat doe je? En vooral voor wie? Wie kan jij helpen? En op welke manier doe jij dat? Door op je profiel precies aan te geven wie jij kan helpen, komen klanten vanzelf naar jou toe. Jij bent dan het antwoord op hun vragen. Zo kreeg ik via via een appje met een foto van mijn profiel waaronder geschreven was: "Zo een type lijkt mij ook wel wat." Dit resultaat wil je graag bereiken.

Hoe meer waarde jij deelt met jouw doelgroep, des te meer personen jou gaan volgen. Zij willen namelijk niet de tips en kennis die jij deelt missen. Iets wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor hun grote impact hebben.

''Sharing is caring''

Reden 6: Je breidt heel makkelijk je doelgroep uit.

LinkedIn staat het toe dat je aantal personen per dag kan uitnodigen voor je pagina.  Dit betekent dat je per week potentiële klanten in je netwerk erbij hebt. Op een netwerk borrel van bijvoorbeeld 17.00 tot 20.00 uur spreek je ook wel potentiële klanten, maar lang niet zoveel als op Linkedin. Naast het uitnodigen biedt Linkedin jou de mogelijkheid om 1-op-1 in contact te komen met personen uit je doelgroep. Of dit nu rechtstreeks is of via jouw 2de connecties. Maar hier dan ook gebruik van, trek de stoute schoenen aan en benader de personen op een sociale manier. Op een zelfde manier wanneer je op een netwerkborrel op iemand afstapt. Niet teveel nadenken, gewoon doen!

Reden 7: De effort die je erin steekt is zeer goed meetbaar.

Analyseer wekelijks je resultaten. Hoeveel leads of volgers heb ik afgelopen week gegeneerd? Hoeveel personen vonden mijn bijdragen interessant? Waarom heb ik nu minder interactie als vorige week? Op welke tijdstippen heb ik mijn bijdragen gedeeld? Is dit het juiste moment? Door al je activiteiten te monitoren kun je gaan bijsturen en verbeteringen aanbrengen. Meten = weten!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Samengevat:

Reden 1: Je mag niet 'hard' verkopen.

Reden 2: Met een paar simpele trucs kun je grip krijgen op het algoritme van LinkedIn.

Reden 3: Je hebt echte gesprekken met mensen.

Reden 4: Het kost je maximaal één uur per dag

Reden 5: LinkedIn is hét platform om je expertise kenbaar te maken.

Reden 6: Je breidt heel makkelijk je doelgroep uit.

Reden 7: De effort die je erin steekt is zeer goed meetbaar.


Pas jij LinkedIn al toe voor jouw business?

Judith-hendriksJudith Hendriks, Linkedin: https://www.linkedin.com/in/judithhendriks2/

Op de automatische piloot klanten bereiken op LinkedIn?


Zoeken:

Laatste nieuws:

Waarom social media uitbesteden? Ontdek de 5 daadkrachtige redenen!

Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl Waarom social media uitbesteden? Social media(...)

Waarom gebruiken we hashtags op sociale media?

Vergroot je bereik op social media m.b.v. hashtags! Geschreven(...)

MONSTERBLOG: 35 Content ideeën voor het vergroten van je bereik op sociale media!

Gebruik content marketing als leadgeneratie! Geschreven door: Gastblogger Ben(...)

De Facebook Pixel – De sleutel tot succesvolle FB advertenties!

Haal meer uit je advertenties met behulp van een(...)

5 Manieren voor het genereren van leads met marketing

Hoe haal jij leads binnen met marketing? Geschreven door:(...)

10 waardevolle tips voor meer klanten via LinkedIn!

Bereik jouw klanten op LinkedIn. Geschreven door: Sebas Kooistra(...)

Digitale marketing trends voor 2020

De trends waar jij als bedrijf op in kan(...)

5 Tips ‘Van Specialist naar Expert op Social media’

Zie jij jezelf als Specialist of Expert? Geschreven door:(...)

Meer klanten halen uit Social media

Hoe kan ik meer klanten uit Social media halen?(...)

Wie is mijn klant op Social media?

Geschreven door: Gastblogger Inzicht hebben in jouw klant is(...)