Geschreven door: Doelgroepbereikt.nl

LinkedIn is een social media platform en wordt ook wel gezien als het grootste professionele online netwerk ter wereld. LinkedIn werd opgericht in 2002 en heeft inmiddels ruim 700 miljoen gebruikers, waarvan zo’n 5 miljoen gebruikers in Nederland. 

LinkedIn wordt gebruikt door een brede doelgroep; van bedrijven en werknemers die hun dagelijkse professionele taken en successen delen tot werkzoekenden en werkgevers die hun openstaande vacatures willen invullen. Elke gebruiker heeft zijn of haar eigen profielpagina waar hun CV, arbeidsverleden, opleiding, werkervaring en recente berichten op gedeeld kunnen worden. 

Het platform richt zich voornamelijk op professionele en commerciële relaties. Op LinkedIn vind je bedrijven en professionals die zichzelf willen promoten, nieuwe werknemers willen vinden, willen netwerken en/of op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Waar het bij andere social mediakanalen - zoals Instagram & Facebook - voornamelijk gaat om het delen van dagelijkse beslommeringen, vakantiekiekjes en het onderhouden van het sociale netwerk, is LinkedIn hét social platform voor het opbouwen en onderhouden van professionele relaties. 

Als LinkedIn marketingpartner vertellen we je graag meer over de zakelijke voordelen van het platform.

LinkedIn training

De voordelen van LinkedIn 

LinkedIn biedt tal van voordelen voor professionals. We zetten de belangrijkste voordelen op een rij: 

  • Veel recruiters en werkgevers die hun openstaande vacatures willen vervullen gebruiken LinkedIn als platform om te zoeken naar nieuwe werknemers en talent. Zelf pro-actief zoeken naar nieuwe werknemers? Klik dan voor een LinkedIn training op maat.  
  • Op LinkedIn zijn vaak de nieuwste vacatures te vinden. Je kunt zoeken in een grote database naar verschillende functies bij tal van bedrijven. Bovendien staan er op LinkedIn vaak vacatures die niet op andere vacaturesites worden geplaatst. Daarnaast gebruiken steeds meer bedrijven LinkedIn als onderdeel van hun sollicitatieproces; in veel gevallen kan er direct gesolliciteerd worden.  
  • Je kunt op een gemakkelijke wijze jouw CV up-to-date houden en op je profiel plaatsen dat je op zoek bent naar werk of een nieuwe uitdaging. 
  • Het is een gratis service. In tegenstelling tot vele andere vacaturesites is LinkedIn gratis te gebruiken. Hoewel er ook een betaalde optie is, biedt de gratis versie in de meeste gevallen voldoende mogelijkheden en functies. 
  • LinkedIn is een gebruiksvriendelijk platform om je zakelijke en professionele connecties te onderhouden. Je ziet bijvoorbeeld direct wanneer een (ex)collega een nieuwe functie heeft of wanneer jouw ‘droombedrijf’ op zoek is naar een nieuwe werknemer. 
  • Je vindt er veel informatie over verschillende bedrijven. Ga je bijvoorbeeld ergens solliciteren, dan kun je in veel gevallen op LinkedIn nagaan wie er bijvoorbeeld in de sollicitatiecommissie zitten en wat je kunt verwachten van het bedrijf. Dit helpt je om uitstekend voorbereid jouw sollicitatiegesprek in te gaan. 
  • Voor bedrijven kan LinkedIn fungeren als marketingtool. Klanten kunnen bijvoorbeeld aanbevelingen schrijven, waardoor gebruikers van het platform kennis kunnen maken met de diensten of producten die het bedrijf aanbiedt. Een bedrijfspagina op LinkedIn is een manier om je bedrijf, onderneming of merk op de kaart te zetten, op te bouwen en verder te ontwikkelen. 
  • Een profiel op LinkedIn wordt erg goed gevonden. Wanneer je op Google naar een persoonsnaam of bedrijfsnaam zoekt, popt het betreffende LinkedIn-profiel vaak op in de bovenste zoekresultaten. 

Aan de slag met LinkedIn?

Verdiep je eerst in de zakelijke kansen van LinkedIn marketing.
Ps. het verhaal gaat verder onder deze call-to-action. 😉

 

Wat heeft LinkedIn te bieden? 

In voorgenoemde voordelen heb je al veel kunnen lezen over wat een persoonlijk profiel of bedrijfspagina op LinkedIn te bieden heeft. Kortweg komt het neer op: 

  • Vergroten en verbeteren van je zichtbaarheid 
  • Opbouwen van een professioneel netwerk 
  • Mogelijkheid tot (online) netwerken 
  • Meer kansen op het gebied van werk en vacatures.  
  • Voor bedrijven: meer klanten/leads en meer zichtbaarheid voor openstaande vacatures. Ben je ook op zoek naar meer leads? Klik dan hier voor de LinkedIn leadgenerator 

Automatisch leads genereren op social media

LinkedIn functies

LinkedIn biedt tal van functies en mogelijkheden. Een LinkedIn persoonlijk- of bedrijfsprofiel is een professionele landingspagina die je volledig zelf kunt invullen. Het is een geweldige manier om gebruikers van het platform (lees: bezoekers van jouw profielpagina) te vertellen wie je bent, wat je doet, welke prestaties je in het verleden hebt behaald en wat je voor anderen kunt betekenen. Een sterk LinkedIn-profiel vergroot de kansen dat jij je ‘droomdoelen’ - voor persoonlijke carrière of bedrijfsdoelen - behaalt. 

De meest belangrijke onderdelen voor een succesvolle LinkedIn-pagina zijn: 

  • Een professionele profielfoto 
  • Een wervende en opvallende koptitel  
  • Een korte samenvatting van wat jij te bieden hebt 
  • Een overzicht van jouw arbeidsverleden; een gestructureerd CV 
  • Delen van belangrijke artikelen/publicaties m.b.t. jouw vakgebied (profileer jezelf als expert in jouw branche!) 
  • Reviews/aanbevelingen van anderen 
  • Een overzicht van geleverde prestaties en behaalde successen 

Wat kan je met LinkedIn?

Naar aanleiding van bovenstaande zal het je duidelijk zijn dat LinkedIn een hulpmiddel is dat je kunt gebruiken om je professionele netwerk uit te breiden en te verbeteren. Daarnaast gebruiken veel mensen LinkedIn om te zoeken naar actuele vacatures en nieuwe baankansen. Ook door werkgevers en recruiters wordt dit social media platform veel gebruikt om nieuw personeel te werven. 

Kortom; LinkedIn biedt voor professionals enorm veel kansen en mogelijkheden! 

Vrijblijvende tips of adviezen ontvangen?

Neem gerust contact op.