Hashtags op social media; waarom?
Is een vraag die regelmatig door ondernemers wordt gesteld.
Ons antwoord op deze vraag is vrij simpel: ''om onder de aandacht te blijven/komen bij je doelgroep...''
Dit is wellicht een antwoord waar jij niet zoveel mee kunt, want dit zegt verder niets over hoe die hashtags werken en wat een hashtag precies is? Vandaar dat we je graag wijzer willen maken met dit onderwerp, zodat jij na het lezen van dit artikel op de hoogte bent van de toegevoegde waarde van zo'n hashtag. En hoe je hashtags kunt gebruiken voor jouw bedrijf.
Of je nu al een groot bereik op Instagram marketing of LinkedIn marketing hebt of niet; hashtags zijn voor iedereen nuttig. Zeker als je een groter bereikt wilt, zijn hashtags de minste moeite om mensen te bereiken die affiniteit met jouw merk of bedrijf hebben.
Inhoudsopgave
ToggleWat is een hashtag?
Laten we eerst bij het begin beginnen, voordat we inspelen op de voordelen en het gebruik van hashtags.
Wat zijn hashtags en hoe werken ze?
Een hashtag is een combinatie van het #-teken en daarachter een woord/term. Je kunt hashtags onder andere gebruiken om een bericht over een onderwerp snel terug te vinden op social media.
Een belangrijk doel van hashtags is om social media berichten te filteren. Zo kun je als gebruiker een bepaalde hashtag volgen, zodat je berichten met dat onderwerp in je Instagram of LinkedIn feed ziet verschijnen. Een mooie kans voor jouw organisatie om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Zoek uit welke hashtags jouw doelgroep interessant vindt en deel content die daarop aansluit. Zo kun je een nieuwe groep mensen, buiten je eigen netwerk bereiken.
Hashtags voor content op social media
Wist je dat sociale media platformem zoals Facebook, Instagram en LinkedIn het gebruik van een #hashtags ondersteunt?
Een paar jaar geleden verklaarden sommige nieuwsplatformen, dat een hashtag geen enkele functie had (bron: Hootsuite), maar dat is sindsdien ontkracht. Hashtags op bijv. LinkedIn zijn nu #vindbaar en kunnen de #zichtbaarheid van je berichten aanzienlijk vergroten. Als je hashtags op sociale media gebruikt, zorg er dan voor dat ze relevant zijn voor jouw inhoud, je bedrijf en de branche.
Wat wij persoonlijk waardevol vinden, is dat je eigen hashtags kunt creëren. Dit zijn bijvoorbeeld hashtags zoals #doelgroepbereikt.nl. Deze tags laat ik vervolgens delen door onze medewerkers, fans of partners voor meer bereik.
Hashtags zijn dus goed voor je vindbaarheid op sociale media. Met behulp van een hashtag geef je jouw content een soort 'tag' of 'label' waarmee jouw doelgroep dit type content kan vinden.
Maar wat zijn nog meer voordelen voor het gebruiken van hashtags?
1. Je kunt trefwoorden toepassen waarop je op een sociale media platform gevonden kunt worden;
2. Door regelmatig gebruik van een hashtag op een bepaald gebied, kun je autoriteit verwerven;
3. Vergroot de kansen op meer likes en reacties;
4. Hashtag zijn ideaal voor het opbouwen van een community. Dit zijn personen die interesse tonen in een onderwerp waaraan je een hashtag koppelt.
5. Elke hashtag is een kans om je bereik te vergroten van je bericht en in contact te komen met jouw doelgroep.
6. Je kunt heel eenvoudig klanten vinden op hashtags.
7. Met een hashtag kun je meten, hoeveel personen er via de hashtag op je profiel landen.
Voldoende voordelen lijkt me zo. Kort samengevat: een hashtag geeft je de mogelijkheid om het bereik van jouw bericht een boost te geven!
Tips voor het gebruiken van hashtags.
Allemaal leuk en aardig zo'n hashtag, maar het toepassen van de juiste hashtag geeft veel ondernemers hoofdpijn. Want waar moet je beginnen en hoe zorg je voor de juiste hashtags?
We hebben een aantal tips voor je uitgewerkt, waarmee we jouw hoofdpijn verlichten:
1. Kruip in de huid van de doelgroep en bedenk waar iemand naar zou zoeken / op welk trefwoord iemand zou zoeken als ze op zoek zijn naar jou. Wat vertel, verkoop of promoot je en welke hashtags passen hierbij?
2. Zorg er voor dat je aandacht besteed aan een hashtag voor de post zelf en voor een hashtag voor jouw bedrijf en je profiel.
3. Check of je hashtags al worden gebruikt. Gebruik jij een nieuwe hashtag die nog nooit gebruikt is? Dan kun je verwachten dat je hier bijna niks mee uithaalt. Mensen zoeken namelijk snel op iets wat al bestaat.
4. Combineer specifieke hashtag met een laag zoekvolume (vb: onlinemarketingtips) met hashtag met een groot volume zoals 'marketing'.
5. Gebruik niet altijd dezelfde hashtags. Zorg dat je in het zicht komt bij verschillende mensen en ga kijken wat werkt.
6. Plaats de hashtags in jouw bericht onderaan. Gebruik alsjeblieft geen hashtags in de tekst. Dat maakt jouw tekst onleesbaar en druk.
7. Pas de juiste hoeveelheid hashtags toe. Uit eigen ervaring adviseren we je de volgende aantallen aan te houden:
Instagram: max 30
Facebook: max 2/3
LinkedIn: max 5
Twitter: max 3
Overschrijd deze aantallen niet, want dan kom je over als spammer!
Tot slot, gebruik alleen hashtags die relevant zijn, ga geen overbodige of gekke tags verzinnen en hou het vooral dicht bij jezelf (jouw onderneming, product, dienst, etc.). Gewoon zonder poespas dus!
Ben je overtuigt van de toegevoegde waarde van #-hashtags?
Een hashtag is tegenwoordig onmisbaar als je kijkt naar delen van berichten op sociale media. En dat is zeker niet zonder reden. Als je hashtags slim inzet voor je bedrijf dan levert je dat immers heel wat extra bereik, engagement en andere voordelen op. Verschillende platformen bieden je de mogelijkheid om het bereik te vergroten m.b.v. hashtags, waarom zou je deze kans niet grijpen?
Gebruik jij hashtags op sociale media?
Mocht dit niet zo zijn, dan zou ik daar zeker mee beginnen. Je laat kansen liggen op een betere vindbaarheid op sociale media. Heb je geen tijd om te werken aan je aanwezigheid op sociale media? Besteed sociale media dan uit, zodat dat je continuïteit in je bereik waarborgt. Wij kijken graag vrijblijvend met je mee. Neem gerust contact op voor meer informatie.