Bereik jouw klanten met LinkedIn
Leestijd: 5 minuten
Er zijn veel manieren om online je klanten te bereiken. Voor MKB bedrijven zijn grootschalige, massale online marketingcampagnes vaak te prijzig en bovendien onnodig. Wij zijn van mening dat je als MKB-er of ZZP-er veel meer bereikt met persoonlijk contact. Dat is je kracht tijdens je werk, dat is je kracht bij je marketing. Met LinkedIn kun je klanten bereiken op een manier die bij jou en je bedrijf past.
Inhoudsopgave
ToggleWaarom is LinkedIn belangrijk voor jouw bedrijf?
Waarom zou je LinkedIn gebruiken om je klanten te bereiken? LinkedIn is niet bepaald de enige optie op het gebied van sociale media. Er is echter één groot verschil met alle andere social media-kanalen wat de doorslag kan geven. LinkedIn is al sinds de oprichting (in 2003) bedoeld als zakelijk netwerkplatform. Jouw zakelijke boodschap is waar het op LinkedIn omdraait, geen spam in de tijdlijn van kattenvideo’s of vrienden die elkaar taggen. No offense, Facebook
Deze unieke invalshoek van LinkedIn heeft haar vruchten afgeworpen. In juli 2021 werd de laatste editie van een jaarlijks social media onderzoek NewCom gepubliceerd. Hieruit blijkt dat ruim 5 miljoen Nederlanders gebruikmaakt van LinkedIn. Dit is ruim 56% van de beroepsbevolking. Daarmee is het maximum niet bereikt, want LinkedIn is sinds 2021 nog steeds aan het groeien.
21% van de Nederlandse gebruikers, ruim een miljoen mensen, logt minstens dagelijks in. Dat lijkt weinig in vergelijking met platforms als Facebook (70%). Maar gezien het specifieke gebruik, is het heel logisch. Bovendien is die 21% fors hoger dan de 16% die een jaar eerder werd gerapporteerd.
Doordat je op LinkedIn niet de massa benadert, maar een zorgvuldige selectie klanten is LinkedIn (volgens Social Pilot) 227% effectiever in het genereren van leads dan andere social media.
Beginnen met LinkedIn marketing.
Voor bedrijven is LinkedIn marketing (B2B) een geweldig instrument om klanten te bereiken. Het platform heeft miljoenen gebruikers en handige tools om je (specifieke) doelgroep te bereiken. Bovendien, en dit is een groot pluspunt, op LinkedIn bereik je klanten die openstaan voor je zakelijke boodschap. Daarnaast kan je met behulp van een handige tool als een zoekfunctie, personen en bedrijven heel eenvoudig opzoeken.
Begin daarom vandaag met het maken van een zakelijk profiel, zodat ook jij je klanten op een snelle en professionele wijze kunt bereiken.
Doelen stellen
Denk, voordat je enthousiast van start gaat, na over je doelen. Normaal gesproken zorg je dat je LinkedIn-profiel en online activiteiten passen bij de marketingdoelstellingen.
Wil je LinkedIn gebruiken om meer bereik te genereren, jezelf sterker positioneren als expert of leads binnenhalen? Biedt (gratis) whitepapers aan die mensen op je site kunnen downloaden. Met LinkedIn lok je klanten vervolgens naar een landingspagina. Je kunt wachten tot klanten je via LinkedIn benaderen, of je kunt actief naar hen op zoek.
Dus voordat je begint met marketing via LinkedIn; bepaal je hoofddoel, leidt hieruit subdoelen af, zodat iedereen die bij je LinkedIn marketing betrokken is dezelfde kant op gaat. Doelen geven je richtlijnen en een focus. Zo weet je dus ook waarvoor je LinkedIn op dagelijkse basis gebruikt.
Een goed LinkedIn profiel en meer...
Tegenwoordig wordt het platform door veel bedrijven gezien als saleskanaal is. Het bereiken van (nieuwe) klanten is de belangrijkste drijfveer achter LinkedIn marketing. Deze drijfveer is meer dan logisch, omdat het platform deze mogelijkheid biedt. Maar LinkedIn gaat pas voor je werken als je de basis goed op orde hebt. Zorg allereerst voor een professionele en onderscheidende uitstraling van je profiel. Met een professionele profielfoto, heldere omschrijving en een mooie bannerafbeelding creëer je een goede eerste indruk.
Door je relevante werkervaring en het etaleren van mooie publicaties, waaruit je expertise blijkt. Ook kun je aanbevelingen vragen van partners en klanten. Werk aan een profiel dat vertrouwen uitstraalt.
Is je profiel compleet en op orde? Neem regelmatig deel in professionele discussies en post relevante content op je tijdlijn. Hiermee laat je zien dat je een betrouwbare professional bent.
Vergeet niet een bedrijfspagina aan te maken.
Naast een persoonlijk profiel is het geen overbodige luxe om een LinkedIn bedrijfspagina aan te maken, zodat je LinkedIn marketing niet volledig op jouw persoonlijkheid leunt. Met een bedrijfspagina krijgt je bedrijf op LinkedIn een gezicht. Ook wordt je bedrijfslogo zichtbaar in het profiel van je medewerkers, wat je professionele uitstraling versterkt.
Het volgen van een bedrijf is op LinkedIn zeer gebruikelijk. 33% van alle LinkedIn gebruikers volgt 1 tot 9 bedrijven, terwijl 16% meer dan 50 bedrijven volgt. Hoe divers je volgers ook zijn, ze hebben één ding gemeen: interesse in jouw bedrijf.
Ook als je een deel van je LinkedIn marketing wilt uitbesteden, of als je salesteam via LinkedIn klanten gaat benaderen, kan je niet zonder een goede bedrijfspagina. Bovendien levert een bedrijfspagina een schat aan interessante statistieken op. Zo kun je zien vanuit welke bedrijven je content het meest bekeken is. Blijkbaar zitten daar mensen die je aanbod interessant vinden. Je hebt een lead gevonden!
Klanten benaderen op LinkedIn.
Vanuit een professioneel en onderscheidend profiel, wordt het zinvoller om klanten te benaderen. Met de vele filters en zoekopties die de gratis versie van LinkedIn te bieden heeft, is het voor veel bedrijven een koud kunstje om nieuwe contacten te vinden.
Met LinkedIn voor Bedrijven krijg je beschikking over een grote verzameling aan gereedschappen. LinkedIn voor bedrijven is het platform waarmee je betaalde advertenties op LinkedIn kunt plaatsen gericht op een specifiek publiek. Dit kunnen bijvoorbeeld alleen directeuren van MKB bedrijven zijn in een straal van 50km rondom je bedrijf.
Een andere waardevol instrument is de LinkedIn Sales Navigator. Sales Navigator helpt potentiële klanten in kaart te brengen, verzamelt informatie en helpt je om via LinkedIn contact met je klanten te leggen.
Wees professioneel, maar persoonlijk.
De belangrijkste tip: hou het persoonlijk. Als je op LinkedIn klanten benadert, verwachten ze dat je de ongeschreven codes volgt. Dus niet ongebreideld spammen, maar relevante berichten delen. Reageer inhoudelijk op gestelde vragen, vertel alleen dingen die voor hen relevant zijn. Berichten die overduidelijk gekopieerd zijn vallen direct door de mand. Jouw persoonlijke benadering maakt het grote verschil.
Meten is weten!
Je kunt heel actief worden op LinkedIn, maar echt succesvol word je wanneer je begrijpt hoe je tot meer resultaat komt. Klinkt misschien vaag, maar dat is het niet. Waar het om gaat is het principe; meten = weten! Het is belangrijk dat je nauwlettend jouw statistieken goed in de gaten houdt.
- Wat is mijn gemiddelde bereik per gedeelde bijdrage?
- Hoeveel reacties ontstaan er, nadat ik een bijdrage heb gedeeld?
- Wat geef ik uit aan gesponsorde advertenties en wat levert het op qua leads?
- Hoe vaak per week leggen mensen contact met me?
- Hoeveel volgers heb ik genereert voor mijn bedrijfspagina in de afgelopen maand?
Geef regelmatig antwoord op deze vragen met behulp van de statistieken.
Hulp nodig bij LinkedIn marketing?
Wil jij via LinkedIn marketing meer klanten bereiken, maar heb je het al zo druk dat je niet weet waar je de tijd vandaan moet halen? Besteedt je LinkedIn activiteiten uit aan de expert. Doelgroepbereikt levert trainingen in LinkedIn gebruik of helpt met leadgeneratie. Ook kunnen we je helpen een LinkedIn marketingstrategie te ontwikkelen. We kunnen je zelfs geheel ontzorgen en je hele LinkedIn managen. Uiteraard doen we dit in lijn met je communicatiestrategie en je ontvangt maandelijkse rapportages. Meer weten over LinkedIn marketing en wat Doelgroepbereikt voor je kan betekenen?
Je kunt geheel vrijblijvend contact met ons opnemen.
Meer blogs van Doelgroepbereikt.nl ...