Geschreven door: Doelgroepbereikt
''Hoe trek je nieuwe klanten aan via LinkedIn?'' Een veelgestelde vraag, waar we helaas geen eenduidig antwoord voor hebben. Het aantrekken van nieuwe klanten vergt een plan van aanpak, een investering van je tijd en energie. Hoe je jouw tijd het best kan investeren en welke stappen je moet ondernemen, gaan we jou haarfijn uitleggen. Maar voor dat we inhaken op het stappenplan, allereerst insight information over het grootste zakelijke platform van Nederland.
De afgelopen tijd is ons team druk bezig geweest met het informeren, motiveren en inspireren van mkb ondernemers in hoe LinkedIn marketing kan helpen bij een zakelijke groei. Het zakelijke platform geeft je namelijk de mogelijkheid om in 1-op-1 contact te komen met jouw doelgroep. Maar hoe maak je als bedrijf hier optimaal gebruik van? Voordat ik hier op inga, wil ik je eerst meer inzichten geven over LinkedIn.
Inhoudsopgave
ToggleLinkedIn werd gelanceerd in 2003 en is momenteel het derde populairste Social media netwerk wat betreft unieke maandelijkse bezoekers. Het platform is niet alleen populair, maar ook het grootste online professionele netwerk ter wereld, met meer dan 400 miljoen leden in meer dan 200 landen en gebieden.
Uit Social media onderzoek 2021 van Newcom, is recent naar voren gekomen, dat het aantal gebruikers en het dagelijkse gebruik op LinkediIn groeit.
Aantal gebruikers 2020: 4,7 miljoen
Aantal gebruikers 2021: 5,0 miljoen
Verschil: +6% / +266.000
Dagelijkse gebruik 2020: 771.000
Dagelijkse gebruik 2021: 892.000
Verschil: +39% / +555.000
5 miljoen gebruikers alleen al in Nederland en dagelijks 892.000 actieve gebruikers. Je gaat mij niet vertellen dat binnen deze activiteiten, het niet mogelijk is om in contact te komen met jouw doelgroep. LinkedIn is het platform om in rechtstreeks contact te komen met je potentiële klant. Meer dan de helft van business-to-business (of B2B) bedrijven vindt klanten via LinkedIn. Maar hoe doe je dat dan? Wij delen 10 tips over hoe je LinkedIn kan inzetten om meer klanten te bereiken.
TIP 1: OPTIMALISEER JE LINKEDIN PROFIEL
Met een aantrekkelijk LinkedIn-profiel kun je de aandacht van recruiters of potentiële klanten trekken, wanneer ze op zoek zijn naar nieuw talent of een nieuwe leverancier. Vergeet niet dat 90% van de recruiters LinkedIn regelmatig gebruikt!
LinkedIn is echter niet alleen voor werkzoekenden. Het is een geweldige manier om jezelf te positioneren als een expert in je branche of zelfs als een influencer! Steeds meer professionals gebruiken LinkedIn regelmatig voor zowel professionele als persoonlijke ontwikkeling.
Met andere woorden, je profiel en je activiteiten op LinkedIn hebben een grote impact op je persoonlijke merk.
Voordat je begint met het optimaliseren van je LinkedIn-profiel, zal je eerst ervoor moeten zorgen dat de basis in orde is:
1.1 Je profielfoto en achtergrondafbeelding
Gebruik een professionele profielfoto van hoge kwaliteit, bij voorkeur 400x400 px. Een zakelijke foto verdient de nodige aandacht om hiermee een eerste goede indruk achter te laten. Hier een aantal extra tips die je kunt toepassen voor perfecte foto:
- Lach op je foto
- Kijk recht in de camera
- Gebruik een recente foto
- Kies voor een neutrale achtergrond
- Gebruik een foto waar jij alleen op staat
- Wees jezelf ;).
Je kunt jouw zichtbaarheid bepalen door naar je profiel te gaan en in de rechterbovenhoek op 'Openbaar profiel en URL bewerken' te klikken.
In de rechterkolom zie je een overzicht van uw huidige zichtbaarheidsopties. Je kunt jouw profielfoto kiezen om te worden gezien door jouw contacten, jouw netwerk, alle LinkedIn-leden of "Openbaar". Wanneer de zichtbaarheid van je profielfoto openbaar maakt, maak je jezelf beter vindbaar.
Kies een achtergrondafbeelding van goede kwaliteit die jou of het bedrijf vertegenwoordigt. Je kunt ook een foto kiezen die iets weergeeft waar je in geïnteresseerd of gepassioneerd over bent. De optimale afbeeldingsgrootte voor je achtergrondafbeelding is 1584x396 px. Bij tip 7 ga ik dieper in op een goede achtergrondafbeelding.
LET OP: KIJK EERST VIA MOBIEL OF JE ACHTERGRONDAFBEELDING GOED WEERGEEFT. TEGENWOORDIG GAAT MEER DAN 80% VAN HET VERKEER OP LINKEDIN VIA TELEFOON.
1.2 Koptekst en samenvatting
Beschrijf in je kop wat je doet in 120 tekens of minder. Wees origineel en creatief maar duidelijk en informatief.
Zorg ervoor dat je in de koptekst, de meest relevante zoekwoorden opneemt, omdat deze gevonden worden, wanneer men op zoek is naar professionals in je vakgebied in LinkedIn.
Houd je samenvatting kort en interessant, let op zoekwoorden en werk de samenvatting regelmatig bij om ervoor te zorgen dat deze zo nauwkeurig en actueel mogelijk is.
In het overzichtsgedeelte kun je media van hoge kwaliteit toevoegen, zoals afbeeldingen, video's, documenten en links. Het is slim om van deze optie gebruik te maken en relevante media toe te voegen om de bezoeker kennis te laten maken met jouw werk, merk- of een gedeelde artikel.
Een belangrijke trend die opduikt in LinkedIn is dat mensen zich gaan richten op toekomstige doelen en ambities in plaats van alleen (eerdere) prestaties op te sommen.
Overweeg deze techniek te gebruiken en in plaats van een verhaal te geven over je verleden ("15 jaar ervaring in social selling ..."), een glimp op te vangen van je toekomst, of hoe het zou zijn om met je samen te werken ("Over tien jaar, ik van plan bent om het grootste adviesbureau voor de gezondheid en het onderhoud van honden te runnen. Met zorg en passie - de hondenfluisteraar ").
1.3 Werkervaring
Maak geen lijst van al je eerdere taken, tenzij ze allemaal relevant zijn voor je huidige situatie. Concentreer je in plaats daarvan op de werkplekken en ervaringen die je het meest ten goede komen, en som jouw grootste prestaties op.
Vergeet niet om jouw huidige positie ook af en toe bij te werken! Veel mensen vernieuwen hun werkervaring pas voor een specifieke functie nadat ze hun post hebben verlaten en zijn overgestapt naar een nieuwe baan.
1.4 Vaardigheden
Voeg relevante vaardigheden toe en vraag je vrienden en collega's om je te steunen.
‘Meer is niet beter’ als het gaat om LinkedIn-vaardigheden. Het is beter om een kleine selectie vaardigheden op te sommen en aantekeningen te krijgen, dan veel verschillende soorten vaardigheden op te sommen. Vaardigheden die vervolgens niemand onderschrijft.
Zorg ervoor dat je deze sectie ook een paar keer per jaar bijwerkt, wanneer je een nieuwe vaardigheid leert of denkt dat een vaardigheid die je hebt vermeld niet langer relevant is voor jouw loopbaanbelangen.
TIP 2: DEEL WAARDEVOLLE BIJDRAGEN/BERICHTEN
Een goede manier om je publiek te laten groeien en je volgers te behouden, is door hen waarde te bieden door artikelen of bedrijfsupdates op regelmatige basis te delen. LinkedIn beveelt dit minimaal eenmaal per werkweek aan. Je berichten verschijnen niet alleen op de tijdlijn van je connecties, maar ook op tijdlijnen van potentiële klanten.
Uiteindelijk gaat LinkedIn over het opbouwen van relaties. Een van de betere manieren om een relatie met je connecties op te bouwen, is door waarde te bieden - wat je kunt doen met gratis waardevolle inhoud of content te delen. Denk bijvoorbeeld aan het delen van tips of adviezen. Jij bent de expert, deel kennis waar jouw publiek hun voordeel uit kan halen.
Het doel van het delen van berichten met je netwerk is enerzijds je netwerk laten zien welke expert ze voor hun hebben, en anderzijds om onder de aandacht te blijven van je netwerk, ‘top of mind’.
Door consistent waardevolle kennis te delen, zoals ontwikkelingen binnen jouw vakgebied of oplossingen te bieden voor actuele problemen, laat je zien dat jij de dokter bent voor hun pijntjes. Bedrijven of potentiële klanten zullen dit waarderen en jou benaderen wanneer ze een expert zoeken met jouw specialisme.
Sharing = caring.
Voorbeelden uit onze praktijk:
Het delen van berichten op LinkedIn is onderdeel van content marketing. Vind jij het lastig om tot nieuwe content te komen? Content waarmee je impact maakt en je doelgroep aanspoort tot een actie? Wij hebben een monsterblog met 60 content ideeën gedeeld waarmee jij direct aan de slag kan gaan!
TIP 3: ZORG VOOR BETROKKENHEID (ENGAGEMENT)
Social media marketing, en in het bijzonder LinkedIn marketing, gaat om het bouwen aan relaties. Geen idee hoe je dit doet? Ik deel graag vanuit mijn persoonlijke ervaring, tips die mij hebben geholpen in het genereren van meer betrokkenheid. Betrokkenheid op basis van gedeelde bijdragen, zorgen voor een groter bereik op LinkedIn.
Wat ik heb geleerd over betrokkenheid(engagement) op LinkedIn:
- Minimaliseer het aantal externe links dat je deelt in je bijdragen. LinkedIn wil namelijk dat haar gebruikers op het platform blijven.
- Deel consistent bijdragen: minimaal 1-2 per week. Onthoud wel: kwaliteit boven kwantiteit. Focus je liever op één waardevol bericht per week, dan posten om het posten met slappe berichten.
- Investeer tijd in het leggen van contacten met je connecties.
- Wees niet bang om jezelf te zijn. Wees uniek op je eigen manier en val op tussen de menigte.
- Laat je niet afremmen door negativiteit van anderen. Negatieve reacties geven jouw betrokkenheid namelijk ook een boost ;).
- Wees authentiek met het plaatsen van persoonlijke inhoud. Neem jouw publiek mee in jouw avonturen als ondernemer of medewerker. Wat maak jij dagelijks mee met klanten, partners wat inspirerend kan zijn voor anderen.
- Daadwerkelijk vragen naar reacties op je berichten, helpt.
TIP 4: CONNECT OP LINKEDIN!
Als je profiel op professionele en onderscheidende manier hebt ingericht. Vervolgens een aantal berichten hebt geplaatst (die je ondersteunt bij het positioneren als een behulpzame expert in je vak), is het zaak om potentiële klanten te benaderen. Geen passieve bandering maar dagelijkse actief de boer op gaan!
Met actief benaderen bedoel ik niet met de deur in huis vallen: ‘’voeg me toe, je bent een potentiële klant’’. Benader personen vanuit gedeelde of oprechte interesse. Stel jezelf de vraag, wat heeft deze persoon aan mij als contact? Voordat je in contact komt, moet je uiteraard eerst een connectieverzoek versturen inclusief bericht. Kijk naar een gemeenschappelijk interesse, link of een bericht waar hij/zij recent op heeft gereageerd.
Een andere manier om een ingang te creëren is door je eigen 1e connecties te raadplegen. Vraag om een introductie, zodat je wordt voorgesteld als 2de connectie.
Wordt je connectieverzoek geaccepteerd? Dan is een logische vervolgstap om je te verdiepen in de persoon en te vragen naar zijn/haar interesses.
TIP 5: REAGEER OP CONNECTIEVERZOEKEN
Reageer jij op connectieverzoeken?
Het komt wel eens voor dat je een connectieverzoek van iemand krijgt, zonder enige introductie. Dat is helemaal niet erg, maar je wilt op zijn minst weten met wie je te maken hebt, toch?
LinkedIn gaat ten slotte om het bouwen aan relaties met je connecties. Je begint ook geen vriendschap met iemand, zonder dat je hem of haar kent.
Krijg je een connectieverzoek zonder introductie? Neem dan zelf het initiatief door hem of haar een bericht te sturen wat de reden is voor een connectieverzoek. Op die manier achterhaal je de reden voor het verzoek en leg je contact. Contact leggen met als doel: het delen van interesses. Het vragen naar de reden voor een connectieverzoek wordt vaak gehoor aangegeven. Is dit niet het geval? Dan is die persoon niet connectie-waardig.
Want zeg nou zelf: wil jij een tijdlijn die vervuild is met berichten van mensen die je niet kent, waardoor updates van interessante connecties worden ondergesneeuwd?
Hieronder een voorbeeld waarmee je kan reageren op een connectieverzoek.
TIP 6: VERMIJD VERHAALTEKSTEN MET DE WIJ- ONS- OF IK-VORM
‘Wij, wij en wij…..’
Je kent het wel…
In je zoektocht naar een nieuw product, lees je voortdurend op websites informatie over hoe goed een bedrijf is. ‘Wij leveren superieure service’ of ‘bieden de beste kwaliteit’.
Nou wauw, goed hoor. Ga zo door!
Talloze bedrijven hebben het op hun kanalen alleen over zichzelf.
Als lezer voel jij je niet aangesproken en scroll je snel verder.
Schrijf je online teksten en wil je overtuigen? Praat dan niet over jezelf, maar over je lezer. En leer hem/haar zo goed mogelijk kennen:
- Waar loopt je lezer tegenaan?
- Hoe maak je zijn of haar leven leuker?
Neem de antwoorden als uitgangspunt bij het schrijven en je teksten worden direct persoonlijker.
Deze kapstok helpt daar ook bij:
Probleem > consequenties > oplossing
Beschrijf eerst het ‘probleem’ van je lezer. Dan voelt deze zich aangesproken. Benoem vervolgens de consequenties van geen actie ondernemen. Als laatste vertel je over jezelf + je oplossing.
Mag je het dan helemaal nooit over jezelf hebben? Zeker wel, soms ontkom je er niet aan. Wanneer je bijv. jouw werkwijze toelicht. Houd ook in deze gevallen de lezer in het achterhoofd. Wat levert jouw werkwijze hem/haar op?
TIP 7: DEEL VIDEO’S
Video zal domineren…
Video-inhoud is een van de meest boeiende vormen van inhoud en zal binnenkort de sociale media domineren als een duidelijke winnaar boven alle andere soorten inhoud. Of het nu gaat om korte video's zoals die op TikTok of lange video's op YouTube, video’s zal een steeds prominenter rol innemen als het gaat om content delen.
Volgens een Cisco-studie zal tegen 2022 82% van alle online inhoud video-inhoud zijn. Dit laat duidelijk zien hoe belangrijk het is om video-inhoud te gaan gebruiken om relevant te blijven in het domein van sociale media.
Als je momenteel geen video's maakt, wordt het tijd in de toekomst dat je deze opneemt in je contentstrategie. In de nabije toekomst zal video sociale media domineren en bedrijven die dat niet realiseren, zullen minder opvallen (volgens Cisco studie).
Vind je het lastig om met video aan de slag te gaan? Begin dan gewoon klein, met het opnemen van korte shots. Deel bijvoorbeeld één tip die je op video vastlegt. Maak een begin en bouw dit uit, door te blijven oefenen en herhalen: learn by doing.
TIP 8: VAL OP MET EEN ACHTERGRONDAFBEELDING
Laat je Linkedin profiel opvallen met een goede achtergrondafbeelding!
In mijn beleving zijn veel mensen visueel ingesteld. De ogen worden getrokken door foto’s, video’ en andere bewegende beelden. Zo werkt het ook met Linkedin.
Wanneer personen op jouw profiel terechtkomen, dan wil je een sterke eerste indruk achterlaten. Wat voor mij persoonlijk goed werkt, is het ontwerpen van een opvallende achtergrondfoto. Een achtergrondfoto waarmee jouw look-of-feeling naar voren komt. Dit kan in combinatie met één boodschap of actie.
Vraag jezelf af wat je wil uitstralen met je LinkedIn-pagina. Wat moet de bezoeker van je persoonlijke of bedrijfsprofiel van jou zien of onthouden? Vertaal dit vervolgens naar je achtergrondfoto.
Maar waar moet je bij het creëren van een achtergrondfoto rekening mee houden?
- Houd de achtergrondfoto rustig. Verwerk niet teveel boodschappen.
- Test je het tonen van de afbeelding op verschillende devices.
- De afmetingen voor een achtergrondfoto zijn 1584 x 396 pixels.
- Type formaat van de afbeelding is png, jpg of gif en de grootte is maximaal 4 MB.
Zelf aan de slag met je nieuwe achtergrond, maar kom je er niet uit? Stuur ons gerust een bericht, dan helpen we je verder.
TIP 9: GEBRUIK HASHTAGS
Plaats hashtags in je bijdragen.
LinkedIn-gebruikers kunnen een hashtag volgen om inhoud over dat onderwerp in hun feed te krijgen, zelfs als ze geen specifieke influencers voor dat onderwerp volgen. Het is je misschien opgevallen dat LinkedIn nu automatisch, hashtags voorstelt wanneer je een update plaatst.
Voorgestelde hashtags bij een LinkedIn-bericht.
De voorgestelde hashtags geven je inspiratie voor het bepalen van de juiste hashtags. Als je niet zeker weet welke hashtags je moet opnemen, gebruik dan bepaalde zoekwoorden en voer deze in bij het zoekvenster van LinkedIn. Je kunt dan gelijk zien hoeveel personen deze hashtag volgen.
Hashtag gebruiken = vergroten van je bereikbaar!
Ps. je kan ook hashtags gebruiken om in contact te komen met gelijkgestemde personen of potentiële klanten. Zoek op een hashtag en bekijk welke informatie wordt gedeeld. Reageer op de post en maak contact.
Heb je moeite met het selecteren van de juiste hashtags? Dan is ons artikel over 'Waarom hashtags gebruiken?, zeker een aanrader!
TIP 10: VERANDER JE URL
Verhoog je zichtbaarheid door je URL aan te passen.
Ga naar je profiel en in de rechterbovenhoek vind je een blok met de naam "Bewerk openbaar profiel en URL". Klik dat open.
Nogmaals, in de rechterbovenhoek heb je de mogelijkheid om je URL te bewerken. Dit is een kans voor je om jouw URL op te schonen en ervoor te zorgen dat het geen willekeurige reeks letters en cijfers is, die LinkedIn automatisch voor je heeft gegenereerd.
Een van de redenen waarom je jouw LinkedIn-URL moet wijzigen, is dat het je helpt om op te vallen. Volgens Statista zijn er ongeveer 467 miljoen gebruikers op dit sociale mediaplatform. Wat je misschien niet weet, is dat slechts een klein deel van deze gebruikersgroep deze functie kent.
Wat nog belangrijker is, met een aangepaste LinkedIn-URL kun je professioneler overkomen. Op een platform voor sociale media dat ondernemers, CEO's en andere gerenommeerde autoriteiten in de werkende wereld samenbrengt, is professionaliteit essentieel.
Wanneer je een schonere URL kunt selecteren, bij voorkeur met minder cijfers en speciale tekens, geeft dit een positievere indruk. Als gevolg hiervan val je eerder op bij recruiters en potentiële werkgevers.
Extra tip: je kan de URL ook aanpassen naar termen waarop je gezocht wilt worden in Google of andere zoekmachines. Voorbeeld: https://www.linkedin.com/in/sebastiaan-kooistra-social-media-marketing-doelgroepbereikt/
Verander je URL niet te vaak! LinkedIn stelt dat je jouw URL slechts vijf keer per zes maanden kunt wijzigen. Als je een besluiteloos persoon bent, wil je misschien nadenken over wat je wilt, voordat je de overstap maakt. Na je vijfde poging om de URL te wijzigen, word je buitengesloten en kun je een half jaar lang niets doen.
Welke tip is voor jou het meest waardevol?
Succes met het toepassen van deze tips waardoor jij meer successen zal behalen op LinkedIn! Vind je het lastig om de tips in dit artikel door te voeren op jouw LinkedIn profiel? Wij kijken graag met je mee en beantwoorden jouw vragen. Neem gerust contact met ons op.
Meer blogs van Doelgroepbereikt.nl ...